PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI PESERTA DIDIK KELAS XI IPS SEMESTER GENAP SMA NEGERI 10 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Deajeng Nermalia STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Nur Fitria STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Economic Learning Outcomes, Group Investigation Learning Model

Abstract

The problem in this study is the low economic learning outcomes of students and the lack of activeness of students when learning economics, so a learning model is needed that can overcome this problem. One that can be applied is the Group Investigation cooperative learning model. This study aims to analyze the application of the Group Investigation learning model in improving the economics learning outcomes of students in class XI IPS SMA Negeri 10 Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year. This study used the Classroom Action Research (CAR) method. The subjects in this study were students of class XI IPS 2, totaling 32 students. Based on the research results, it is known that the application of the Group Investigation learning model can improve the economic learning outcomes of students in class XI IPS 2 SMA Negeri 10 Bandar Lampung. This can be seen from the learning outcomes test from cycle I to cycle II there is an increase and has shown an indicator of success that is equal to 80%. In the first cycle the percentage of learning completeness was 52.77% and in the second cycle it increased to 86.11%.

References

Alam dan Rudiyanto, (2016). Ekonomi untuk SMA/MA Kelas X Kurikulum 2013 yang Disempurnakan Kelompok Peminatan. Jakarta: Erlangga.

Arifin dan Afandi, (2015). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok (Group Investigation). Nusantara of Research.

Arikunto, Suharsimi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Aris. (2013). Teori Ekonomi Produksi. Jakarta: Diandra Primamitra.

Aris, Shoimin. (2013). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arsad. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Chotimah, C, dan Fthurrohman, M. (2018). Paradigma Baru System Pembelajaran: dari teori, metode, model, media hingga evaluasi pembelajaran. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Dimyanti dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Cetakan ke-5. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathurrohman, Muhammad. (2017). Belajar dan pembelajaran Modern Konsep Dasar, Inovasi dan Teori Pembelajaran. Yogyakarta: Garudhawaca.

Hamalik, Oemar. (2015). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumu Akasara.

Hidayat, Nurdin. & Suroto. (2023). Using Multimedia in Business Communication Learning: Case Studies to Improve Vocational Students Business Presentations Bisnis Siswa SMK. Vo. 15, 1. Hlm. 611-618. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan. https://journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/2278

Ihsana, El Khuluqo. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Raja Pustaka Pelajar.

Imas, Kurniasih dan Berlin Sari. (2015). Ragam Pembelajaran Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesional Guru. Yogyakarta: Kata Pena.

Maskun dan Rachmedita, V. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Miftahul, Huda. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Raja Pustaka Pelajar.

Putong, Iskandar. (2013). Economic Pengantar Mikro dan Makro. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran: Mengembangakn Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suprijono, Agus. (2015). Cooperatif Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Susanto, Ahmad.a (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Ktsp. Jakakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-12-09