PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN LKPD BERBASIS ICT (WEBSITE) BERBANTUAN SOFTWARE LIVEWORKSHEETS PADA MATA PELAJARAN EKONOMI MATERI PERPAJAKAN PESERTA DIDIK KELAS XI IPS SMAN 16 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Andita Anischa Dauli STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ambyah Harjanto STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Dyanti STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Development, ICT-based LKPD, Liveworksheets

Abstract

The background of the problems in this study are 1) the teacher has not utilized learning media, 2) students do not play an active role during learning, 3) learning still uses conventional methods. The purpose of this study is to determine the feasibility and attractiveness of developing ICT-based worksheets assisted by Liveworksheet software. The development model used is 4D consisting of 4 stages, namely: Define, Design, Develop and Disseminate. The subjects of this study were students of class XI IPS 2 at SMAN 16 Bandar Lampung with a limited group of 31 people. The results showed that ICT-based worksheets assisted by Liveworksheets software were suitable for use at SMAN 16 Bandar Lampung. Feasibility is seen from the results of the validator's assessment, where from the results of the assessment of linguists obtained a value of 96% with very feasible criteria, material experts obtained a value of 100% with very feasible criteria, media experts obtained a value of 80% with a feasible category and student response questionnaires obtained a value of 91 % with very interesting criteria.

References

Ades, Sanjaya. 2011. Model-model Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta.

Andriani, R. (2020). Evaluasi Pembelajaran Online Matematika Siswa Kelas 5 SD Negeri 5 Metro Kampus. Institut Agama Islam Negeri.

Andriyani, N., Hanafi, Y., Safitri, I. Y. B., & Hartini, S. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan LKPD Live Worksheet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mental Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VA. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, September, 122–130. http://eprints.uad.ac.id/21216/1/12. Novi Andriyani-PGSD %28122-130%29.pdf

Asyhar, R. (2011). Kreatif mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Diana Sari. Konsep Dasar Perpajakan, (Rapika Aditama, Bandung: 2013), 40. Formal), (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013), 45-46.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Edhy Sutanta, 2005, “Pengantar Teknologi Informasi”. Graha Ilmu, Yogyakarta.

Indriana, Dina, Ragam Alat Bantu Media Pengajaran, Jakarta: PT. Diva Pres. 2011.

Khikmiyah, Fatimatul. "Implementasi web live worksheet berbasis problem based learning dalam pembelajaran matematika." Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika 6.1 (2021): 1-12

Mardiasmo. 2009. Perpajakan, edisi revisi tahun 2009.Yogyakarta: Andi.

Neneng Hartati, Pengantar Perpajakan, (Cv Pustaka Setia, 2015), 35-37

Nurrita, Teni. "Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa." Jurnal misykat 3.1 (2018): 171-187.

Prastika Yuri, Masniladevi, “Pengembangan E-LKPD Interaktif Segi Banyak Beraturan Dan Tidak Beraturan Berbasis Liveworksheets Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar”, Journal of Basic Education Studies, Vol 4 No 1.(2021).

Rima Wati, Ega. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena

Rusman. 2012. Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. RajaGrafindo Persada. Jakarta.

_______, dkk. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajawali Pers

_______. (2012). Model-Model Pembelajaran. Depok: PT. Rajagratindo Persada.

Rusydi, Ibnu. 2017. “Peranan Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Kegiatan Pembelajaran dan Perkembangan Dunia Pendidikan”. Jurnal Warta. 1-14.

Siti, Kurnia Rahayu. Perpajakan Indonesia , (Konsep Dan Aspek Formal), (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013). 45-46.

Siti, Resmi. 2009. Perpajakan Teori dan Kasus. Yogyakarta: Selemba Empat.

Slamet, Suyanto Paidi & Insih Wilujeng. (2011). Lembar Kerja Siswa. Makalah disajikan dalam acara Pembekalan guru daerah terluar, terluar, dan tertinggal di Akademi Angkatan Udara Yogyakarta tanggal 26 November6 Desember 2011. Yogyakarta: UNY.

Sukwiyati, dkk. 2007. Ekonomi 2 SMA/MA Kelas XI. Jakarta: Yudistira.

Syahrir, S. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMP untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(1), 436-441.

Trianto. 2014. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep Strategi, dan Implementasinya dalam kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Waluyo. 2017. Perpajakan Indonesia edisi 12 buku 1. Jakarta: Salemba Empat.

Widodo. 2017. Metodologi Penelitian Populer & Praktis. Jakarta: Rajawali Pers.

Published

2023-12-09