PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO PADA MATERI ANALISIS KARTU UTANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI KEUANGAN PESERTA DIDIK KELAS XI AKL SEMESTER GENAP SMK MUHAMMADIYAH 2 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Sita Affiah Dini STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Buang Saryantono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Sari Narulita STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Video Learning Media, Learning Outcomes

Abstract

The problems in this study are motivated by 1) the low learning outcomes of students, 2) the lack of interest of students in learning. The purpose of this study was to determine the stages of developing video-based learning media on debt card analysis material in improving learning outcomes and to determine the effectiveness of learning financial accounting for XI AKL students of SMK Muhammadiyah 2 Bandar Lampung after using video learning media. This research is a type of research and development, the stages of research in video refer to the ADDIE development model including Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results showed that Video Learning Media was Effective and Efficient in Improving the Financial Accounting Learning Outcomes of XI AKL Students. Before using video learning media, the learning outcomes of XI AKL students obtained an average score of 69.31 and after using video learning media the average learning outcomes increased to 80 with an effectiveness level of 81.81 out of 100 then video learning is practical with a score of 4.25.

References

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. rev. ed. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Baharuddin & Wahyuni, E.N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Malang: Literasi Nusantara.

Hidayat, N., Suroto. (2023). Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran Komunikasi Bisnis: Studi Kasus untuk Meningkatkan Presentasi Bisnis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan 15 (1), 611-618. DOI: 10.35445/alishlah.v15i1.2278. Diunduh pada 15 April 2023.

Kustandi, C., Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Putra, H.M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video pada Kompetensi Dasar Jurnal Penyesuaian di SMK Negeri 1 Godean kelas X. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Akuntansi 15 (1). Diunduh pada 2 Januari 2023

Putri, F.R., Maizora, S., Susanta, A. (2018). Pengembangan Aplikasi Komputer sebagai Media Pembelajaran menggunakan Model Drill and Practice. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS) 2 (1), 49-55. DOI: https://doi.org/10.33369/jp2ms.2.1.49-55. Diunduh pada 30 Januari 2023.

Qodyria, P.C., Susanti. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video sebagai Bahan Pengamatan pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan dan Keuangan Mikro kelas XI Perbankan untuk SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi 7 (3), 520-524. Diunduh pada 2 Januari 2023.

Sari, D.M. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Ekonomi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik kelas XI SMAS Taman Siswa Teluk Betung TA. 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi 4(1). Diunduh pada 26 Januari 2023.

Sinarwati, N.K. dkk. (2013). Akuntansi Keuangan 1. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha. Tersedia. (Online). Diakses dari: https://www.researchgate.net/profile/Ni_Sinarwati/publication/341930671_AKUNTANSI_KEUANGAN_2/. Diunduh pada 26 Januari 2023.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (RnD). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., Setiawan, A., Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Downloads

Published

2023-12-09