UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI MELALUI METODE PEMBELAJARAN QUANTUM LEARNING PADA PESERTA DIDIK KELAS X IPS 1 SMA NEGERI 7 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Improving Economic Learning Outcomes, Quantum Learning MethodAbstract
This research is a classroom action research (CAR) which aims to determine the increase in student activity and learning outcomes by applying the Quantum Learning method to students in class X IPS 1 SMA Negeri 7 Bandar Lampung in the 2021/2022 academic year with a total number of students. 35 students who have diverse learning abilities. The results showed that the activeness of students from cycle I to cycle II increased, ie 45.7% in the cycle I increased to 77% in the cycle II. Increased mastery of student learning outcomes in the cycle I with the number of students who completed as many as 20 students with a percentage of 71.7% while in the cycle II increased to 29 students who completed with a percentage of 82.8%. Based on this analysis, learning activities using the Quantum Learning method in economic subjects can improve the learning outcomes of students in class X IPS 1 SMA Negeri 7 Bandar Lampung.
References
Ahmadi, A., Prasetya, J.T. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Ahmadi, A., Prasetya, J.T. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Alam & Rudiyanto. (2016). Ekonomi untuk SMA/MA Kelas X Kurikulum 2013 yang Disempurnakan Kelompok Peminatan. Jakarta: Erlangga.
Aqib, Zainal, dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.
De Porter, Bobbi dan Hernacki, Mike. (2011). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa Learning.
Fitria, Nur. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Menggunakan Metode Learning Contact Pada Siswa Kelas X SMA Yadika Natar Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2017/2018. http://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera (Diakses pada 12 Juli 2022)
Hernawan, Asep Herry, dkk. (2013). Pengembangan dan Kurikulum Pembelajaran di SD. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.
Husna, Isnini & Hidayat, Nurdin. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Strategi Pembelajaran Group Resume Tahun Pelajaran 2019/2020. http://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/elastisitas (Diakses pada 18 Juli 2022)
Jakni. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta.
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Suharsimi, Arikunto. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Syaiful, Sagala. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alphabeta.