UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN THE POWER OF TWO PADA PESERTA DIDIK KELAS XI IPS 2 SEMESTER GENAP SMA NEGERI 3 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Learning outcomes, the power of two MethodAbstract
The problems in this study are The problem in this study is the low learning motivation of students in participating in learning in economic subjects. In this study, the author uses the power of two learning strategy with the aim of increasing economic activity and learning outcomes for students in class XI IPS 2 on economics subjects at SMA Negeri 3 Bandar Lampung in the 2021/2022 academic year. This research is a classroom action research (CAR) which is carried out in two cycle stages. The results of the research and observations of the researchers showed that the percentage of student activity increased from 62.8% in cycle I to 77.5% in cycle II. The percentage of learning outcomes also increased from 69.45% in cycle I to 86.11% in cycle II. So it can be concluded that learning activities by applying the power of two learning strategies can increase the activity and economic learning outcomes of students in class XI IPS 2 SMA Negeri 3 Bandar Lampung in the 2021/2022 academic year.
References
Arikunto, S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara. DOI:
Fadli, N. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran The Power Of Two (kekuatan dua orang) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VII-B SMP Negeri 3 Tapung. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1-6.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan, 1-14.
Hidayat, I. (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta: Diva Press.
Ihwanah, A. (2016). Strategi The Power Of Two Dan Implikasinya Terhadap Efektivitas Pembelajaran Madrasah Ibtidaiyah. Tarbiyatuna, 1-16.
Nurfitria. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X Semester Genap Sma Muhammadiyah 2 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. STKIP PGRI Bandar Lampung.
Pane, A& Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1-20.
Siregar, N. V. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran The Power Of Two (Kekuatan Dua Kepala) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Pada Materi Pertumbuhan Ekonomi Di Kelas Xi Sma Swasta Hkbp Lintong Nihuta. Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan (Ipts) , 1-40.
Suardi, Moh. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta:Cv Budi Utama
Usman, R. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Pada Materi Pendapatan Nasional Dengan . Ilmiah Mandala Education, 1-12.
Yelli, A. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Pokok Fungsi Melalui Strategi Pembelajaran The Power Of Two Pada Siswa Kelas Viii-1 Smpn 1 Rambah Tahun Pelajaran 2012/2013. Ilmiah Edu Research , 1-10.