UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI SISWA KELAS X MELALUI MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE (TTW) DI SMK NEGERI 9 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Authors

  • Siti Sapira STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Muhammad Rb STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Nur Fitria STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Think Talk Write, Improving learning outcomes

Abstract

The research objective to be achieved is to find out the improvement in accounting learning outcomes for Class X students through learning the Think Talk Write (TTW) Model at SMK Negeri 9 Bandar Lampung in the 2021/2022 academic year. The method used in this research is classroom action research (CAR) with the Think Talk Write learning model and the subject of this research is all students of class X AKL 1 in the even semester At SMK Negeri 9 Bandar Lampung in the 2021/2022 academic year, totaling 26 students. while the object is the use of the Think Talk Write (TTW) learning model to improve accounting learning outcomes for class X AKL1 students at SMK Negeri 9 Bandar Lampung. Data collection techniques were taken through observation, tests, and interviews, this classroom action research was analyzed using quantitative data analysis and qualitative data analysis. The results of the study using the Think Talk Write learning model can improve student learning outcomes.

References

Aprian Wirastanti dkk. (2015). Faktor-Faktor yang mempengaruhi Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Surakarta 2014/2015. Jurnal “Tata Arta” UNS, Vol. 1, No. 2 , 285.

Aqib, Zainal . (2013). Model-Model Media dan Startegi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Djamarah S.B dan Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fauzi,Fahmi Izmi. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Think Talk Write terhadap Hasil Belajar Akuntansi skripsi fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas muhamadiyah sumatera utara medan

Hamalik, Oemar. (2014). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ngalimun. (2017). Startegi Pembelajaran Dilengkapi Dengan 65 Model Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Parama Ilmu.

Prof.Dr.Azhar Arsyad, M. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta;Rajawali pers: PT RajaGrafindo Persada.

Putri Ramadhani, Wayan Satria Jaya, & Narulita, S. (2021). Pengaruh Model Problem Solving Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Dalam Pembelajaran Ekonomi Peserta Didik Kelas XI IPS MAN 1 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. Ekonomia: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, 3(1), 1–7.

Risna Ratih dkk. (2017). Penerapan Strategi Cooperative Learning Tipe TTW (Think Talk Write ) Untuk meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pena Ilmiah: Vol 2, No 1 (2017) .

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT RAJA INDO PERSADA.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.

Trianto(2012). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). jakarta: PT Bumi Aksara.

Wiranto. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Kompetensi J.

Yerica Satya Putri dkk. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Akuntansi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Pada siswa Sekolah Kejuruan. Jurnal “Tata Arta” UNS, Vol. 4, No. 1, hlm. 11-19 .

http://karyatuliskum.com/pengertian -aktivitas-belajar-menurut-para-ahli-2/

Downloads

Published

2022-06-17