PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS CANVA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA KARANGAN DI KELAS 3 SDN 2 GEDONG AIR TAHUN PELAJARAN 2023
Keywords:
Audio Visual Media, Canva Based, EssayAbstract
This research aims to improve the quality of learning essay story writing skills using the audio-visual media learning model for class 3 A students at SDN 2 Gedong Air and improve the quality of learning outcomes for essay story writing skills using the audio visual media learning model for class 3 A students at SDN 2 Gedong Air. The research method used in this research is Classroom Action Research (PTK). The research design used contains planning stages, action implementation, observation and reflection. The subjects in this research were grade 3 students at SDN 2 Gedong Air using audio visual media. The average learning outcome in the pre-cycle was 64.29 with classical completeness 29.62% in the low category. Then in the first cycle of learning there was an increase in the average student learning outcomes of 74.22 with classical completeness of 59.25% in the medium category. In cycle II, the average student learning outcomes increased, namely 82.62 with classical completeness of 81.48% in the very high category. This proves that the use of audio visual media can improve student learning outcomes in class 3 of SDN 2 Gedong Air in the 2023 academic year.
References
Astuti Wiji. (2021). The Learning Cell Dalam Pembelajaran Menulis Pantun. Sleman Yogyakarta: Deepublish Anggota IKAPI.
Azizah, I. N. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V SDN Wonosari. Jurnal Pendidikan, 2313-1314.
Damayanti. (2021). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Akidah Akhlak Pada Peserta Didik Kelas IV SDN 33 Lebong. Bengkulu: CV Tatakata Grafika.
Fadhillah Dilla. (2022). Aspek Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI Kelas Tinggi. Bojong Genteng Sukabumi Jawa Barat: CV Jejak Anggota IKAPI.
Fadhillah Dilla. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Bojong Genteng Sukabumi Jawa Barat: CV Jejak Anggota IKAPI.
Ghunu Yermias. (2023). Teknik Menulis dengan Model Pembelajaran Terpadu Bahasa Indonesia untuk SMP/MTS. Lombok Tengah NTB: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Hayat, & Faizi Ahmad. (2022). Ternyata Menulis Buku itu Mudah Semua Orang Bisa Menjadi Penulis. Malang: Unisma Press.
Huda Asrul, Azhar Nelda, dkk. (2020). Media Animasi Digital Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skill). Padang: UNP Press.
Ibda Hamidullah. (2020). Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut untuk Mahasiswa. Jawa Tengah: CV Pilar Nusantara.
Khadir, T. dkk. (2023). Cipta Sastra Pengantar dasar-dasar Menulis Kreatif Sastra. Kota Solok Sumatera Barat: PT Mafy Media Literasi Indonesia Anggota IKAPI 041.
Marlina, Wahab Abdul, dkk. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Martati Christine Eustasia. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Melaksanakan PTK Melalui Model Pelatihan Dan Pembimbingan Tutor Teman Sebaya. Karanganyar Jawa Tengah: Yayasan Lembaga Gumun Indonesia.
Mirino, R.A. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Kembali Isi Dongeng dengan Media Audio Visual pada Siswa kelas III SDN 27 Kabupaten Sorong. Jurnal Pendidikan, 15-16.
Palupi, F. dkk. (2023). Metode dan Media Inovatif Jadikan Siswa Luar Biasa Terampil dalam Berbahasa. Semarang Jawa Tengah: Cahya Ghani Recovery.
Pitwanto. (2020). Ingin jadi Penulis Belajar dari Penulis Best Seller. Sleman Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama.
Ramli Muhammad. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.
Ririh Rahayu Retnoningsih, d. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Deskripsi menggunakan Media Audio Visual pada Siswa Kelas III SDN Tamanan 1 Kalasan. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 105-110.
Riyanti, A, Hersusini, Hidayati, N, et al. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bandung Jawa Barat: Widina Bhakti Persada Bandung.
Saputra Hendra. (2021). Bahasa dan Sastra di Sd Kelas Lanjut. Surabaya: Pustaka Aksara.
Suyahman. (2019). Media Pembelajaran Ppkn Sd. Klaten Jawa Tengah: Lakeisha Anggota IKAPI.
Syaifullah Adji, dkk. (2020). Visual Image Science Corner Media Bantu Pembelajaran Sains. Bojong Genteng Sukabumi Jawa Barat: CV Jejak Anggota IKAPI.
Warso Doso, D.W.A. (2021). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas dan Dilengkapi Contohnya. Sleman Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama.
Wicaksono Andri, & Akhyar Fitri. (2020). Keterampilan Berbahasa di Sekolah Dasar. Bandar Lampung: Pusaka Media Anggota IKAPI.
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.
Widodo Urip. (2020). Menulis dan Storytelling Bahasa Indonesia Jataka Bahasa Inggris. Tasik Malaya Jawa Barat: Anggota IKAPI No. 352.
Zulkarnaini. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa Pgsd Semester I Melalui Drill Method. Jurnal Pendidikan Dasar: Vol 1 No 2, 2355-3650.