UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN PADA MATERI TEKNIK DASAR SERVIS BULU TANGKIS DI KELAS V SD NEGERI 1 TANJUNG SENANG
Keywords:
Badminton, PJOK, Learning VideoAbstract
This confirled aims to increase the learning basis of the study PJOK of class V on the basic technique of service on the badminton using the help of video learning. The method used in this research is a classroom action study consisting of 2 cycles, each cycle consists of 4 stage of planning, implementation, observation, and reflection. The tools used for process of thr columncata are questionnaire, RPP, syllabus and the evaluation. The research is done the class VB SDN 1 Tanjung Senang by using a learning video help. The result of this study is indicating the learning outcomes increases with average of 80. With the catagory of abundance of 6 people of 23,07% of students catagorize very well, 16 people or percentage 61,53% with catagories, nothing has received enough catagories, and 4 people or 15,38% get less catagories even have no students getting the category very less. Therefore the performance of the materials of a small ball branch using the media video learning is declared successfully improved the learning outcomes of student V SDN 1 Tanjung Senang.
References
Arikunto, Suharsimi dkk. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Ardyanto, Sofyan. (2018), Peningkatan Teknik Servis Pendek pada Bulutangkis Melalui Media Video Visual. Semarang: Jurnal Ilmiah Penjas.
Aqib, Zainal. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.
Brayen, Inkiriwang. Thevanny dkk. (2022). Studi Literatur Pengaruh Penerapan Gaya Mengajar Resiprokal terhadap Peningkatan Hasil Belajar Dropshot dalam Permainan Bulutangkis, Manado: Jurnal Pendidikan Kesehatan dan Rekreasi UNIMA.
Bustan. (2020). Penggunaan Video Tutorial dalam Meningkatkan Hasil Belajar Praktik Salat pada Peserta Didik SDN Palita Patampanua Kabupaten Pinrang. Parepare: IAIN Parepare.
Gantini, Pipit dan Dodo Suhendar. (2019). Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Erlangga.
Putra, Ghazali Indra & Sugiyanto. (2016). Pengembangan Teknik Dasar Bulu Tangkis Berbasis Multimedia pada Atlet Usia 11 dan 12 Tahun Yogyakarta:Jurnal Keolahragaan.
Emidal Putri, Restu & Mega Iswari. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan membuat Boneka dari Kaus Kaki bagi Anak Tunagrahita. Padang: Juppekhu.
Pritandhari, Meyta & Triani Ratnawuri. (2015). Evaluasi Penggunaan VideoTutorial sebagai Media Pembelajaran Semester IV Program Studi Pendidikan Ekonomi Muhammadiyah Metro. Metro: Jurnal Promosi.
Rendi, Eko Feri. (2015). Perbedaan Pengaruh Metode Latihan Distributed Practice dan Massed Practice terhadap Hasil Belajar Smash Bulutangkis pada Siswa Ekstrakulikuler Bulutangkis SMA Katolik Santo Augustinus. Kediri: Artikel Skripsi UNP Kediri.
Sanjaya, Wina. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
Wulandari, Astuti. (2016). Penerapan Aplikasi Elmodo dengan Media Video Tutorial Animasi 3D pada Mata Pelajaran Simulasi Digital di SMKN 40, Jakarta: Artikel Skripsi UNJ.
Yaswinda, dkk. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pembelajaran Sains Berbasis Multisensori Ekologi untuk Meningkatkan Kognitif Anak Taman Kanak-Kanak. Padang: Jurnal Audi. https://youtu.be/H1JmVtm_LvM