UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN PADA MATERI TEKNIK DASAR SERVIS BULU TANGKIS DI KELAS V SD NEGERI 1 TANJUNG SENANG

Authors

  • Made Subakta Wijaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Yulia Siska STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Filardi Anindito STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Badminton, PJOK, Learning Video

Abstract

This confirled aims to increase the learning basis of the study PJOK of class V on the basic technique of service on the badminton using the help of video learning. The method used in this research is a classroom action study consisting of 2 cycles, each cycle consists of 4 stage of planning, implementation, observation, and reflection. The tools used for process of thr columncata are questionnaire, RPP, syllabus and the evaluation. The research is done the class VB SDN 1 Tanjung Senang by using a learning video help. The result of this study is indicating the learning outcomes increases with average of 80. With the catagory of abundance of 6 people of 23,07% of students catagorize very well, 16 people or percentage 61,53% with catagories, nothing has received enough catagories, and 4 people or 15,38% get less catagories even have no students getting the category very less. Therefore the performance of the materials of a small ball branch using the media video learning is declared successfully improved the learning outcomes of student V SDN 1 Tanjung Senang.

References

Arikunto, Suharsimi dkk. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Ardyanto, Sofyan. (2018), Peningkatan Teknik Servis Pendek pada Bulutangkis Melalui Media Video Visual. Semarang: Jurnal Ilmiah Penjas.

Aqib, Zainal. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Brayen, Inkiriwang. Thevanny dkk. (2022). Studi Literatur Pengaruh Penerapan Gaya Mengajar Resiprokal terhadap Peningkatan Hasil Belajar Dropshot dalam Permainan Bulutangkis, Manado: Jurnal Pendidikan Kesehatan dan Rekreasi UNIMA.

Bustan. (2020). Penggunaan Video Tutorial dalam Meningkatkan Hasil Belajar Praktik Salat pada Peserta Didik SDN Palita Patampanua Kabupaten Pinrang. Parepare: IAIN Parepare.

Gantini, Pipit dan Dodo Suhendar. (2019). Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Erlangga.

Putra, Ghazali Indra & Sugiyanto. (2016). Pengembangan Teknik Dasar Bulu Tangkis Berbasis Multimedia pada Atlet Usia 11 dan 12 Tahun Yogyakarta:Jurnal Keolahragaan.

Emidal Putri, Restu & Mega Iswari. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan membuat Boneka dari Kaus Kaki bagi Anak Tunagrahita. Padang: Juppekhu.

Pritandhari, Meyta & Triani Ratnawuri. (2015). Evaluasi Penggunaan VideoTutorial sebagai Media Pembelajaran Semester IV Program Studi Pendidikan Ekonomi Muhammadiyah Metro. Metro: Jurnal Promosi.

Rendi, Eko Feri. (2015). Perbedaan Pengaruh Metode Latihan Distributed Practice dan Massed Practice terhadap Hasil Belajar Smash Bulutangkis pada Siswa Ekstrakulikuler Bulutangkis SMA Katolik Santo Augustinus. Kediri: Artikel Skripsi UNP Kediri.

Sanjaya, Wina. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Wulandari, Astuti. (2016). Penerapan Aplikasi Elmodo dengan Media Video Tutorial Animasi 3D pada Mata Pelajaran Simulasi Digital di SMKN 40, Jakarta: Artikel Skripsi UNJ.

Yaswinda, dkk. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pembelajaran Sains Berbasis Multisensori Ekologi untuk Meningkatkan Kognitif Anak Taman Kanak-Kanak. Padang: Jurnal Audi. https://youtu.be/H1JmVtm_LvM

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Wijaya, M. S. ., Siska, Y. ., & Anindito, F. . (2023). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN PADA MATERI TEKNIK DASAR SERVIS BULU TANGKIS DI KELAS V SD NEGERI 1 TANJUNG SENANG. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 665–672. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/937