PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN KELAS V SDN 2 TELUK PANDAN PESAWARAN

Authors

  • Fosha Mery Lendia STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wayan Satria Jaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Deri Ciciria STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

TGT Cooperative Learning Model, Classroom Action Research, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes through the implementation of the TGT type cooperative learning model. The data analysis technique used in this study is qualitative data, this research was conducted in class V SDN 2 Teluk Pandan with class VA research subjects consisting of 34 students and the object of this study was the TGT cooperative learning model. The results of this study are that there is an increase in the percentage of stude of students who have achieved trustal learning Outcomes of PKn Learners from cycle 1 also 18 people and accrived in cycle 2 to 32 students who achieved thorough catagories. In addition, this TGT learning model can also increase enthusiasm and enthusiasm in the learning process of fourth grade students in the even semester of SD Negeri 2 Teluk Pandan.

References

Arafat, Lubis Maulana. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaaran, Jakarta: Kencana.

Aritonang, Keke T. (2008). Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, No..10, 11-21.

Arikunto, Suharsimi. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi, dkk. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Asih, Budi. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Melalui Teknik Bermain Guna Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Sma N 1 Pundong. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Aqib, Zainal. (2013), Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif), Bandung:Yrama Widya

Ayuning Raresik, Kd dkk. 2016. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V SD Gugus VI. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Volume 4, 1-11.

Baswan. 2015. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn Materi Susunan Pemerintahan Daerah Melalui Metode Bermain Peran di Kelas IV SD DDI Siboang. Jurnal Kreatif Tadulako Online, Volume 3, 258-275.

El Khuluqo, Ihsana. 2017. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Pustaka Pelajar.

Herry, Hermawan Asep. (2008). Makna Ketuntasan Dalam Belajar, Jurnal UNY (Majalah Ilmiah Pembelajaran), Vol 2, 1-15

Iskandar, Rossi & Reza Rachmadtullah. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Melalui Metode Role Playing di Kelas IV Sekolah Dasar, Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol 1, 135-144

Jessy, Tanod Mareyke dan Ambyah Harjanto. (2019). Strategi Pembelajaran Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pranala

Gantini, Pipit dan Dodo Suhendar. (2019). Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Erlangga.

Laelatul, Muna Nur. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 1 Sumbergempol Tulungagung.

Masrurah, Ummie. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Turnaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 02 Jatiharjo Kabupaten Karanganyar Tahun 2012/2013, Surakarta: PSKGJ Universitas Muhammadiyah Surakarta

Sanjaya, Wina. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Mery Lendia, F., Satria Jaya, W., & Ciciria, D. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN KELAS V SDN 2 TELUK PANDAN PESAWARAN. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 647–656. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/935