PENERAPAN MODEL NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI MANDAH LAMPUNG SELATAN

Authors

  • Fera Febriati STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Connyta Elvadola STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Science Learning Outv, Numbered Head Together Model, Audio Visual Media

Abstract

The aim of this research the activity and learning outcomes of science studies using the Numbered Head Together learning model assisted by Audio Visual Media in fourth grade students at SD Negeri Mandah Natar South Lampung. The subjects in this study were students of class IV A at SD Ne The method used in this research is Classroom Action Research (PTK).geri Mandah Natar South Lampung which amounted to 35 people students, 18 male and 17 female . The data collection techniques used were non-test (observation, documentation) and test (evaluation test). In this research, the indicator of success is achieving a percentage of 80% of the total number of students who obtained a score above the KKM. There he is findings in the study were that the science learning activity in cycle I was 65% with the category (sufficient), and increased in cycle II to 88.75% with the category (very good). Pre-cycle student learning outcomes obtained a completeness of 37.14% (13 students completed), then increased in cycle I by obtaining a percentage of 62.86% (22 students completed), increased again in cycle II by obtaining a percentage of 91.42% (32 students completed). Thus the Numbered Head Together model assisted by Audio Visual Media can increase the activity and learning outcomes of science students in class IV A SD Negeri Mandah Natar South Lampung.

References

Apriani, R., Susanti, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dengan Tema Cita-Citaku Menggunakan Media Audio Visual Pada Kelas IV MIN 1 Kota Padang. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat Vol 3 No 2 P-ISSN 2356-413X.

Apriyanti, D. (2021). Belajar Model Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Peserta Didik. Jawa Timur: Penerbit Eduvation.

Aqib, Zaenal dkk. (2017). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Ar-Ruz Media.

Kusumah, W. (2021). Contextual Teaching and Learning. Sukoharjo: Oase Pustaka.

Mujiatun., Alpusari, M., Ramadhan. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 001 Tanjung Penyembal. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Vol 2 NO.(1) ISSN 2355-6897.

Ningsih, W., Mardhatillah. (2016). Penerapan Media Audio Visual Terhadap Keaktifan Pada Materi Hubungan Antara Sumber Daya Alam Dengan Lingkungan Siswa Kelas IV SD Negeri Pasi Teungoh Kecmatan Kaway XVI. Jurnal Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Penddikan Guru Sekolah Dasar Vol 3 No (2)

Rezky, S. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Media Audio Visual (Film Animasi) Pada Pembelajaran IPA Materi Energi Dan Perubahannya Di Kelas IV Sd 162107. Skripsi. Medan: UIN Utara

Rohani., Karo-karo, S.I.R. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Axiom Pendidikan & Matematika Vol 7 No (1) ISSN 2087-8249.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakrta: AR-RUZZ MEDIA.

Siska, Y. (2021). Pengembangan Materi, Media Dan Dan Sumber Belajar. Jakarta: Anjas Pratama.

Siska. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMPN 3 Nunukan Selatan. Skripsi. Kalimantan Utara: Universitas Borneo Tarakan.

Sudijono, Anas. (2018). Pengantar Statisik Pendidikan . Depok: Raja Grafindo Persada.

Sugiono., Kresnadi, H., Kasyadi, Y.(2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Menggunakan Tipe Jigsaw Di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Khatulistiwa Vol 7 No (8) ISSN 2715-2723 DOI:http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i8.27282

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grup

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Febriati, F. ., Nurdiana, A., & Elvadola, C. (2023). PENERAPAN MODEL NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI MANDAH LAMPUNG SELATAN. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 637–646. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/934