PENGEMBANGAN KOMIK CERITA RAKYAT SI PAHIT LIDAH DAN SI MATA EMPAT UNTUK MENDUKUNG KETERAMPILAN MENYIMAK SISWA SD
Keywords:
Development, comics, The Bitter Tongue and The Four Eyes, listening skillsAbstract
This study aims to develop the folklore comic Si Pahit Lidah and Si Mata Empat to support elementary school students' listening skills, especially SD Kartika II-5 Bandar Lampung class II.A. The type of research used is Research and Development (R&D) with the development model used, namely the ADDIE model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Based on validation data, material experts obtain an average score of 83% in the "Very Eligible" category, media experts obtain an average of 83% in the "Very Eligible" category, and linguists obtain an average of 97% in the "Very Eligible" category. Worthy". Students' responses to folklore comic media in the small group test obtained an average score of 79% with the "Suitable" criteria and for the field test obtained an average score of 85% with the "Very Eligible" criteria. Meanwhile, the teacher's response to folklore comic media obtained a score of 88% with the "Very Eligible" criteria. The product effectiveness test results obtained an achievement score of 80 with the criteria of "Very High", so that the teaching media in the form of folklore comics Si Pahit Lidah and Si Mata Empat to support elementary students' listening skills were declared Eligible, Very Eligible, and Very High to be used as teaching media in the learning process.
References
Arnun, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Digital Pada Tema 6 Subtema 1 Pembelajaran 1 Di Kelas IV SD Swasta Arisa Medan Deli Tahun Ajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Dahlia, E. (2017).Analisis Strukturisme dan Nilai Pendidikan dalam Cerita Rakyat “Si Pahit Lidah”. Jurnal As-Salam, 1(2), 47-54.
Damayanti, M. I. Pengembangan Media Komik Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Mendongeng Siswa Kelas II Sekolah Dasar.
Darusalam, A. P. (2020). Amanat Yang Terkandung Dalam Novel Tenki No Ko Karya Makoto Shinkai (Doctoral dissertation, Univesitas Komputer Indonesia).
Darusalam, A. P. (2020). Amanat Yang Terkandung Dalam Novel Tenki No Ko Karya Makoto Shinkai (Doctoral dissertation, Univesitas Komputer Indonesia).
Emzir., Rohman, S., & Wicaksono, A,. (2018). Tentang Sastra Orkestrasi Teori dan Pembelajaran. Yogyakarta: Garudhawacana.
Fahrurrozi & Wicaksono, A. (2022). Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Bandar Lampung: Arjasa Pratama.
Haryadi.1996. Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia.Yogyakarta : Depdikbud
Indriati, I., Murtiyasa, B., Kom, M., & Azizah Fatmawati, S. T. (2014). Aplikasi Pengenalan Cerita Rakyat di Provinsi Jawa Tengah (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Istiana, I. (2020). Pengembangan Media Berbasis Komik Pada Pembelajaran Tema 7 kelas IV SD/MI (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Kurniawan, A. C. (2012). Mitos pernikahan ngalor-ngulon di Desa Tugurejo Kecamatan Wates Kabupaten Blitar: Kajian fenomenologis (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Kustianingsari, N., & Dewi, U. (2015).Pengembangan media komik digital pada mata pelajaran Bahasa Indonesia tema lingkungan sahabat kita materi teks cerita manusia dan lingkungan untuk siswa kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-9.
Lauma, A. (2017). Unsur-unsur intrinsik cerita pendek “Protes” karya Putu Wijaya (Doctoral dissertation, Sam Ratulangi University).
Maslichah, A. (2016). Pengembangan media pembelajaran komik sains untuk meningkatkan pemahaman konsep materi gaya dan perubahannya kelas V MI Darul Muwahhidin Mojokerto (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Noy, N., Susanti, Y., & Beding, V. O. (2016). Analisis Unsur Intrinsik Dan Nilai-Nilai Cerita Rakyat Dara Buak Dari Suku Dayak Mualang Desa Tapang Pulau Kecamatan Belitang Hilir Kabupaten Sekadau. Jurnal Kansasi: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra Indonesia, 1(1).
Nugroho, F. P. (2018). Pengembangan media komik bergambar dalam pembelajaran tematik pada siswa kelas 4 sekolah dasar negeri sumberbendo 3 kabupaten tulungagung (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Nurhayani, I. (2017). Pengaruh penggunaan metode bercerita terhadap kemampuan menyimak siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 54-59.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan Research And Development. Bandung: ALFABETA.
Tunjungsari, I. A. (2017).Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Pada Materi Pecahan Siswa Kelas V SDN Tarokan 1.
Wicaksono, A. (2022). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawacana.
Yuswantara, I. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Pada Topik Siklus Hidup Makhluk Hidup Siswa Kelas IV SD (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).