PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN WAYLUNIK TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Zuyyina Raudhotul Jannah STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Buang Saryantono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ristika STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Space Puzzle Media, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

This research is motivated by the tendency of the mathematics learning process for V-grade students at Waylunik Elementary School which is teacher-centered which has an impact on a lack of understanding of the subject matter and a lack of effective learning, and the not optimal use of learning media in the classroom puzzle media so that results student learning decreased and low. This study aims to find out whether the use of puzzle media can improve the learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Waylunik. This study uses descriptive qualitative and quantitative methods in the form of PTK. The research subjects were fifth grade students with 20 students. Collection techniques and research instruments, namely by using observations and tests of the data were analyzed and reflected. This study consisted of two cycles. The findings on the activities of the first cycle obtained an average of 73.45 and the second cycle obtained an average of 94. The percentage of learning outcomes in the first cycle was 60% and the percentage in the second cycle was 85%, so it was categorized as very good. Student activity increased in each cycle, cycle I, the percentage of student activity was 3.69%, which was categorized as sufficient, and cycle II obtained a percentage of 41.95%, which was categorized as very good. From the data obtained, it shows that the use of geometric puzzle media learning media can improve the learning outcomes of class V students in learning Mathematics.

References

Agustin, Amalia (2020) Penggunaan Alat Peraga Puzzle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II MI Muhammadiyah Tulusrejo (Institut Agama Islam Negri Metro) (Skripsi)

Asrotun (2014) Penggunaan Media Tiga Dimensi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta) (Skripsi)

Chamidah (2014) Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA Kelas I Di SDN Sidotopo III/50 Surabaya. (Universitas Negeri Surabaya) (Jurnal)

Haryanti, Suci (2021) Teori Dan Aplikasi Pembelajaran Matematika Di SD/MI. Kompleks Pelajar Tjue: Redaksi

Hasrani (2021) Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Jaring-Jaring Bangun Ruang Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Materi Bangun Ruang Di SDN Pulau Rinca. (Universitas Muhammadiyah Mataram) (Skripsi)

Hidayani, Okky, Vinalisa (2012) Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Materi Bangun Datar Melalui Media Puzzle Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar Negeri Kemandungan 03 Tegal (Universitas Negeri Malang) (Skripsi)

Imaniar, Neni (2022) Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Menggunakan Media Gambar Pada Mata Pelajaran IPA (Universitas Muhammadiyah Magelang) (Jurnal)

Keraf Lagadoni Yohanes (2017) Penggunaan Media Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Pada Siswa Kelas 3 SDN Sawit Sewon, Bantul, Yogyakarta

Khomsoh, Rosiana (2020) Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar (Universitas Negeri Surabaya) (Jurnal)

Kurnia, Tri, Veni (2019) Keefektifan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Berbantu Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika (Universitas PGRI Semarang) (Jurnal)

Kurniati, Ayu, Eva (2020) Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III Pembelajaran Tematik MI MUHAJIRIN KOTA JAMBI. (Universitas slam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi) (Skripsi)

Kusharyani (2010) Penggunaan Media Bangun Ruang Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SD N 2 Jatirejo Tahun Pelajaran 2009/2010 (Universitas Sebelas Maret) (Skripsi)

Mailani, E,& Humairah, E. Pengaruh Media Visual Tiga Dimensi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Negeri 101772 Tanjung Selamat Tahun Ajaran 2018/2019. In Seminar Nasional Pgsd Unimed (Vol. 2, No. 1, pp. 21-131)

Mukhlisin, Muhammad (2016) Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Melalui Penggunaan Media Tiga Dimensi Pada Siswa Kelas V SD N Tlogoadi Mlati Sleman Yogyakarta. (Universitas Negeri Yogyakarta) (Skripsi)

Rahmatianur (2016) Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Dalam Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN 01 Gunung Sari Kabupaten Lombok Barat. (Universitas Muhammadiyah Malang) (Skripsi)

Siatan, Nuriza, Diah (2014) Pengaruh Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Puzzle Dalam Materi Bangun Ruang Terhadap Hasil Belajar Matematika SD. (UIN Syarif Hidayatulloh Jakarta) (Skripsi)

Sundayana, Rostina (2018) Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad (2013) Teori Belajar Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana: Divisi Penerbitan.

Wicaksono, Andri (2022) Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Raudhotul Jannah, Z. ., Saryantono, B., & Ristika. (2023). PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN WAYLUNIK TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 431–438. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/910