MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI PENERAPAN METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS IV SD INSAN MANDIRI BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Anggun Umi Yati STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Connyta Elvadola STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Inquiry Learning Method, Learning Results

Abstract

The purpose of this study was to determine an inquiry method that can be used to improve science learning outcomes for fourth grade students of SD Insan Mandiri Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year. PTK uses action, planning, reflection, and observation. This research was conducted at SD Insan Mandiri Bandar Lampung and involved 25 students in grade IV. Data sources for this study included student response sheets, learning achievement tests, and qualitative data analysis techniques. The results showed an increase in science learning outcomes for fourth grade students at SD Insan Mandiri Bandar Lampung using the inquiry method. This is evidenced by an increase in the percentage of science learning outcomes in cycle I by 60% and cycle II by 84% with an indicator of action success of.

References

Anam khoirul, M.A. (2022). Pembelajaran Berbasis Inkuiry Metode dan Aplikasi. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Ayufilanira, A. (2014). Penerapan Metode Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas III Mi Thoriqul Huda Kromasan Ngunut Tulungagung.Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung

Harahap, IDS. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Gaya Melalui Model Pembelajaran Inquiry di Kelas IV Mis Al-Wasliyah Ibtidaiyah Kabupaten Simalungun.Sumatera Utara. Universitas Negeri Islam Sumatera Utara.

Hermiwati. (2021). Contextual Teaching And Learning. Sukoharjo: Oase Pustaka.

Juniati, Ni wayan.Widiana, I wayan. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1 (1) pp. 20-29.

Kurniasari, AW, dkk. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI Ipa 2 Sma Negeri 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016.Jurnal Pendidikan Kimia Vol. 5 No. 4 Tahun 2016. Universitas Sebelas Maret.

Mardiah, S. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Inkuiri Pada Kelas VII. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sufiyanto M. I. (2022). Pembelajran IPS SD/MI. Bandung. Manggu Makmur Tanjung Lestari.

Walid, Ahmad. (2017). Strategi Pembelajaran Ipa.Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Widodo, widayanti Lusi. (2012). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VII Mts Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013.

Wina Sanjaya, 2007, Metode Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, h. 194

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Umi Yati, A., Nurdiana, A., & Elvadola, C. (2023). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI PENERAPAN METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS IV SD INSAN MANDIRI BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 349–356. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/900