PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS DISCOVERY LEARNING MATA PELAJARAN IPA KELAS V

Authors

  • Retno Adinda Dwi Agustina STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ambyah Harjanto STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Connyta Elvadola STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Student Worksheets, Discovery Learning, Elementary Schools

Abstract

The purpose of this study was to develop teaching materials in the form of Student Worksheets (LKPD) as well as to analyze the responses of educators and students in learning using science worksheets based on discovery learning in Class V at Public Elementary Schools 1 Palapa Bandar Lampung. This type of research is research and development (Research and Development) using the ADDIE development model developed with five stages namely, analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects of this study consisted of students in class V C SD Negeri 1 Palapa with a total of 28 students and educators. Data collection techniques used questionnaires, then analyzed qualitatively and quantitatively. LKPD are validated by material experts, design experts, and linguists. The validation results of material experts obtained an average score of 80%, the validation results of design experts obtained an average score of 88%, and the validation results of linguists obtained an average score of 87%. The result validation of the three validator experts, discovery learning-based science worksheets are in the very proper category. The result of the educators response obtained an average score of 82% and the response of students in the small group trial obtained a score of 81% and in the field trial obtained a score 85% so the results of the responses of educators and students were categorized as very interesting.

References

Aini, N. A., Syachruroji, A., & Hendracipta, N. (2019). Pengembangan LKPD berbasis problem based learning pada mata pelajaran IPA materi gaya. Jurnal Pendidikan Dasar 10(1), 68-76.

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).

Arief, MM. (2022). Belajar dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Sekolah Dasar (SD)/ Madrasah Ibtidaiyah (MI). Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Astrini, DW., Khotimah, K., & Cholifah, PS (2021). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Sentul II Purwodadi Pasuruan. Jurnal Pembelajarn, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(8), 2021, 665-675

Dari, F.W., & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2).

Diana, A., Tahir, M., & Khair, BN (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Materi Sumber Daya Alam untuk Kelas IV SDN 23 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 141-150.

Dessi, (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA Berbasis Search, Solve, Create, and Share (SSCS) pada Materi Gaya Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri Kota Jambi. (Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi). (Skripsi)

Kebudayaan, K. P. D. (2013). Model Pembelajaran Penemuan (discovery learning).

Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E.D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-12.

Kristyowati, R. (2018). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA sekolah dasar berorientasi lingkungan. In Prosiding Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Marcelina, S., & Melindawati, S. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Pendekatan Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 72-82

Oktaviani, RE. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. (Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru).

Prasetyo, A.D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Model Discovery Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4)

Putri, DIR, Istiningsih, S., & Rosyidah, ANK (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar Tema 2 Selalu Berhemat Energi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 130-140.

Putri, Sindi Anita. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Mata Pelajaran IPA Kelas V SD Negeri 2 Gedong Air Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. (STKIP PGRI Bandar Lampung). (Skripsi)

Selviana, Annisa. (2020). Analisis Pemanfaatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Akuntansi Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Pokok Jurnal Penyesuaian Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. (Universitas Muhammadiyah Sumatra Utara Medan). (Skripsi)

Wicaksono, Andri. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta. Garudhawaca.

Zulva, Alliyah. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik Kelas V SDN 025281 Binjai Utara Tahun Ajaran 2021/2022. (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan). (Skripsi)

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Dwi Agustina, R. A. ., Harjanto, A. ., & Elvadola, C. (2023). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS DISCOVERY LEARNING MATA PELAJARAN IPA KELAS V . CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 303–312. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/895