MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 9 WAY LIMA TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Dila Hestira STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Putut Wisnu Kurniawan STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Yulia Siska STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Learning Activities, Learning Outcomes, Jigsaw-type Cooperative Learning Model

Abstract

The purpose of this study was to analyze and describe the increase in social studies activity and learning outcomes in fourth grade student at SD Negeri 9 Way Lima. This research was conducted based on the main problems that occur in students, namely the low activity and learning outcomes of social studies in fourth grade students of SD Negeri 9 Way Lima. This type of research uses Classroom Action Research (CAR). The subjects in this study were fourth grade students of SD Negeri 9 Way Lima, totaling 18 people. Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation and reflection stages. Data collection techniques in this study were in the form of learning outcomes tests, observation sheets, and documentation. The research results obtained are (1) Student learning activities in cycle I from 81.25% (Good) to 87.5% (Very Good) in cycle II, and (2) Social studies learning outcomes in the pre-cycle using the jigsaw type cooperative learning model 50% (Less) in cycle I using the jigsaw type cooperative learning model 66.66% (Fair) to 83.33% (Good) in cycle II. Based on the results of this study, it can be concluded that the application of the jigsaw type cooperative learning model can improve social studies learning activities and outcomes in fourth grade students of SD Negeri 9 Way Lima in the 2022/2023 school year.

References

Ayudia, I. dkk. (2022). Pendidikan IPS Sekolah Dasar. Bandung: Media Sains Indonesia. https://books.google. co.id/books?id=WPxjEAAAQBAJ

Darmadi, H. (2015). Desain dan Implementasi Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Bandung: Alfabeta.

Fatirani, H. (2022). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Sistem Eksresi Manusia. NTB: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=rBx9EAAAQBAJ

Hidayati, N. B. (2021). Metode Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Menulis Kalimat Bahasa Inggris. Tegal: NEM. https:// books.google.co.id/books?id=CN9DEAAAQBAJ

Japar, M., & Siska, Y. (2019). Buku Ajar Konsep IPS di SD/MI. Bandar Lampung: Aura.

Kristiana, M. (2014). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Mata Pelajaran IPS untuk Peningkatan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Dukuh Kupang V/534 Surabaya. Jurnalmahasiswa.unesa.ac.id.

Kulsum, U. (2022). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Pokok Bahasan Konduktor dan Isolator pada Siswa Kelas VI SDN 002 Bengkong Tahun Pelajaran 2021/2022. Gunung Gambir: RFM Pramedia. https://books.google.co.id/books?id=ymxxEAAAQBAJ

Kunandar. (2013). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers

Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi & disiplin Peserta Didik serta Hubungannya dengan Hasil belajar. Kalimantan Barat: Yudha English Gallery. https://books.google.co.id/books?id=PF_HDwAAQBAJ

Octavia, S. A. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Prastiyo, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Kooperatif Jigsaw pada Materi Pecahan di Kelas V SDN Sepanjang 2. Surakarta: CV Kekata Group. https://books. google.co.id/books?id=F5TuDwAAQBAJ

Putra, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Sekolah Dasar. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing. https://books.google. co.id/books?id=IVs5EAAAQBAJ

Rosyidah, U. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan) 1 (2), 2016. Journal.lppmunindra.ac.id

Suryanita SP, N. P., & Kusmariyatni, N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1 (2), 134-144. https:/doi.org/10.23887/ jippg.v1i2.16394

Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tiara, S., Hidayat, N., & Siska, Y. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Scramble dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 1 Penawaran Jaya Tulang Bawang. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 55-64. https://doi.org/10.52217/ pedagogia.v4i1.780

Yolanda, Y. V., Hidayat, N., & Siska, Y. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Games Tournament (TGT) pada Siswa Kelas IV SDN 2 Sumberrejo Kemiling Tahun Pelajaran 2021/2022. Cerdas: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1 (1), 1-9. https://www.stkippgribl. ac.id/eskripsi/index.php/pgsd/article/view/237

Yohana, S. (2021). Kooperatif Tipe Investigation dan Aktivitas Belajar. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia. https:// books.google.co.id/books?id=mex8EAAAQBAJ

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Hestira, D. ., Wisnu Kurniawan, P., & Siska, Y. . (2023). MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 9 WAY LIMA TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(1), 29–38. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/733