PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA KELAS II DI SD KARTIKA II-5 BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Ni Wayan Karina Wina Sari STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Buang Saryantono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Yulita Dwi Lestari STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Development, Busy book Media, Numeracy Ability

Abstract

The problems in this research are 1) Students lack focus, play too much, and are not interested in learning 2) numeracy skills are still lacking 3) the use of learning media is monotonous, less creative and innovative. This research aims to develop busy book media to improve the numeracy skills of class II students at SD Kartika II-5 Bandar Lapung. The research method used is ADDIE which consists of Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Product validation was completed by a material expert validator who stated that the busy book media product developed obtained a percentage result of 100% with the interpretation criteria "Very Eligible", and the media expert validation results stated that the busy book media product developed obtained a percentage of 90% with "Very Eligible" interpretation criteria. Meanwhile, the assessment results of educator respondents obtained a percentage score of 96% with the interpretation criteria "Very Interesting" and student respondents in the small group trial obtained a percentage score of 100%, with the interpretation criteria "Very Interesting" and in the Field Trial obtained a percentage score of 100% with the interpretation criteria "Very Interesting" Development of busy books to improve the numeracy skills of class II students at SD Kartika II-5 Bandar Lampung ADDIE Research Method, it can be concluded that the use of busy book media is very feasible and effective as a learning medium.

References

Adila, N. S. (2022). Pengembangan Media Busy book untuk Meningkatkan Kognitif anak Usia Dini di TK Nabila Kelompok B Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Afrida, A., Israwati, Rahmi, Rosmianti, Fauzia, S. N., & Ruwaida. (2021). Pengembangan Media Busy book Berbasis Life Skill untuk Menanamkan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK FKIK USK. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini (JIM PAUD),6(3),55-64.

Amanah, S. (2021). Pengembangan Media Busy book Pembelajaran Tematik Tema 5 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN 2 Selat. Universitas Muhamadiyah Mataram.

Ananto, Felicia P.P (2023). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping Materi Pembelajaran IPA Kelas V Di SD Fransiskus Pringsewu. Skripsi. STKIP PGRI Bandar Lampung.

Annisa Rahmadani, Yuhasrianti, Sitti Mulya Rizka. (2021). Pengembangan Media Busy book Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Maslah Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini.

Atie Novia Rizki, Meita Fitriani.(2020). Pengembangan Media Busy book Tema 1 Diriku Subtema 2 Tubuhku Untuk Peserta Didik Kelas 1 SD. Universitas Ahmad Dahlan.

Auliya, M (2012). Jarimatic:Perkalian dan Pembagian. Pustaka Widyatama.

Azhar, Arsyad (2013). Media Pembelajaran. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.

Damayanti, I. (2023). Pengembangan Media Busy book Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan pada Anak Usia 5-6 Tahun di Kecamatan Muara Bulian. Universitas Jambi.

Dilla, Indhira, Trian.(2022). Pengembangan Media Buku Flannel Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan di SD kasomalang. PGSD FKIP Universistas Sultan Ageng Tirtayasa.

Fahrurozi, dan Wicaksono, A (2018). Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Bandar Lampung. Arjasa Pratama.

Fitriah Qonitah, DKK (2022). Pengembangan Media Busy book dalam Pembelajaran Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Hasririn (2021). Pengembangan Media Busy book Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak di RA AL Misabah Koto Nan Tuo Barulak Kec.Tanjung Baru Kab.Tanah Datar. Skripsi IAIN Batusangkar.

Ika Puspitasari, Faiz Noormiyanto. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Busy book Siswa Kelas 2 sdlb-c slb sekar handayani. Universitas PGRI Yogjakarta.

Miranti, Anggun (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Pada Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Kelas IV di SD Negeri 35 Gedong Tataan. Skripsi. STKIP PGRI Bandar Lampung.

Nur Alim Amiri, Nuruzil Amiri.(2023). Pengembangan Media Busy book Pada Aspek Literasi Anak Usia Dini . Jurnal Pendidikan Dasar Flabomarta.

Puspitasari I, Noormiyanyo F (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Busy book Siswa Kelas 2 SDLB-SLB Sekar Handayani. Jurnal Pendidikan Luar Biasa.

Ristika. (2021). Buku Ajar Matematika. CV. Confident. Jamblang Kab. Cirebon.

Ristika. Pendidikan Matematika Di SD Kelas Lanjut.

Salwa DKK (2023). Pengaruh Implementasi Media Busybook Terhadap Kemampuan Berhitung Anak (4-5 tahun) Kelas A2 di KB.AL-Huda Banyubunih Galis. Jurnal Wawasan Ilmu Anak Usia Dini.

Sugiono (2008). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Pendekatan Kualiatif dan R&D. Alfabeta.Bandung.

Wicaksono, Andri. (2022). Metodelogi Penelitian Pendikan. Garudhawacana. Sleman, D.I.Y Jogyakarta.

Downloads

Published

2024-06-23

How to Cite

Karina Wina Sari, N. W., Saryantono, B., & Dwi Lestari, Y. . (2024). PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA KELAS II DI SD KARTIKA II-5 BANDAR LAMPUNG. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 3(1), 49–56. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1007