IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS X SMA NEGERI MEGANG SAKTI

Authors

  • Berliana Putri Setiawan STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wawat Suryati STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aurora Nandia Febrianti STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Teams Games Tournament (TGT), Student activity, learning outcomes

Abstract

This  research is motivated by the results of observations made by researchers which show low student activity and student history learning outcomes. The purpose of this study fast to increase student learning activities in history lesson and to find out the implementation of the Teams Games Tournament (TGT) learning model in improving student learning outcomes. This type of research fast classroom action research (PTK) conducted in to two cycles. X IPS 4 SMA Negeri Megang Sakti analysis of the data used in this study is quantitative and qualitative. The results of this study are that the first action obtained is the percentage of student activity (67.27%), will the percentage of activity students in the second action is (81.81%) for student learning outcomes in the first namely (60.60%) will in the second action student learning outcomes are (81.81%). The conclusion of this study is the implementation of the Teams Games Tournament (TGT) learning model can increasing the activities and results of studying history for class X IPS 4 SMA Negeri Megang Sakti in Indonesian history lessons.

References

Abdurahman, Dudung. (2007). Metodologi Penelitian Sejarah. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Arikunto, Suharsimi. Dkk (2015). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Dede Kurnia Adiputa.(2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournaments) Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD Vol. 5. No.2

Dimyanti & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: RINEKA CIPTA.

Hayati, Sri. (2017). Belajar & Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Magelang: Graha Cedekia.

Hidayat, Isnu. (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta: Diva Press.

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kartodirjo, Sartono. (1993). Pendekatan Ilmu Sosial dalam Metodologi Sejarah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Mamanda, Slamet. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGTTeams Games Tournaments dengan menggunakan media kartu cetak untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal of Education Action Research Vol.2 No. 4

Ngalimun, dkk. (2015). Strategi dan model pembelajaran. Slamen Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Raehanah. (2018). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe TGT Teams Games Tournaments dengan media kokami untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa. Jurnal jurusan PGMI Vol.10 No.1

Rusman. (2018). Model-model pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: Rajawali Pers.

Sadimahayasa. (2015). Penerapan model pembelajaran Teams Games Tournaments untuk meningkatkan hasil belajar, partisipasi, dan sikap siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, Vol.48 No.1-3

Shoimin, Aris. (2020). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Susanna. (2017). Penerapan Teams Games Tournaments (TGT) Melalui Media Kartu Domino Pada Materi Minyak Bumi Siswa Kelas XI MAN 4 Aceh Besar. Lantanida Journal Vol.5 No.2

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Jakarta: Prenadamedia Grup.

Umar,Mohammad.(2021). Implementasi Model Pembelajaran Teams Games Tournaments Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan Vol.5, No.2

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Putri Setiawan, B. ., Suryati, W., & Nandia Febrianti, A. . (2023). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS X SMA NEGERI MEGANG SAKTI. Palapa: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 5(1), 125–132. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/palapa/article/view/711