PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP INTERAKSI SOSIAL PADA SISWA KELAS IX DI SMP NEGERI 1 BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Liza Wulandari STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Siti Zahra Bulantika STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Dharlinda Suri Damiri STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Parenting Patterns, Relationships, social interactions

Abstract

The parenting style used by parents on students' social interaction, parental parenting will help children to grow and develop by caring for, guiding and educating children for independence, but excessive parenting is also not good for individual development. the aim of the study was to analyze the effect of parenting style on students' social interactions. The correlational quantitative approach uses random techniques, from the results of data collection and test results carried out by researchers, the results show that the data used is suitable to be carried out, and the results of correlation tests using product moment correlation show a correlation table of 0.892 with a significance of 0.000. which proves that Ha is accepted, so there is a significant relationship between parental parenting patterns and students' social interactions. Based on the research results, it can be concluded that there is an influence of parental parenting patterns on students' social interactions at SMP Negeri 1 Bandar Lampung. This is evidenced by the price of the correlation coefficient of 0.892 with a significance of 0.000.

References

Abu Ahmadi & Nur Urbiyati. (2013). Ilmu Pendidikan. Rhineka Cipta.

Adawiah, R. (2017). P OLA ASUH ORANG TUA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK (Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/pkn/article/download/3534/3063

Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dan Metode Pengasuhan Dalam Pembentukan Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 102. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2421

Boangmanalu, N. (2020). Perhatian Pengasuh Terhadap Interaksi Sosial Pada Anak Panti Asuhan Putra Muhammadiyah Medan. UIN Sumatera Utara Medan.

Firdaus, I. K., & Kelly, E. (2019). Pengaruh Pola Asuh terhadap Online Resilience. Jurnal Psikologi, 6(1), 20–38.

Hapsari, I. I. (2016). Perkembangan Anak Edisi ke Tujuh jilid dua. Erlangga.

Hurlock, E. B. (2005). Psikologi perkembangan: suatu pendekatan sepanjang rentang hidup. Erlangga.

Irwanto. (2011). Psikologi Umum. Gramedia Pustaka Utama.

Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PERILAKU SOSIAL ANAK (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). YaaBunayya Jurnal Anak Pendidikan Usia Dini, volume 3 n, 115–122. https://doi.org/10.24853/yby.3.2.16-122

Mansur. (2019). Mendidik Anak Sejak Dalam Kandungan. Mitra Pustaka.

Mu’allim, & Herawati, E. (2019). Hubungan Tingkat Adiksi Media Sosial dan Tingkat Self-esteem dengan Interaksi Sosial pada Remaja SMA Batik 2 Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Alfabeta.

Suharsimi Arikunto. (2016). Metodelogi Penelitian. PT. Bumi Aksara.

Tridhonanto, A., & Agency, B. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Elek Media Komputindo.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Wulandari, L., Zahra Bulantika, S. ., & Suri Damiri, D. . (2023). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP INTERAKSI SOSIAL PADA SISWA KELAS IX DI SMP NEGERI 1 BANDAR LAMPUNG. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 5(2), 347–352. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/880