UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN TEKNIK SELF-MANAJEMEN MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK KELAS XI IPA1 SMA TAMANSISWA TELUK BETUNG TAHUN PELAJARAN 2023/2024

Authors

  • Siti Nurjanah STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Fiki Prayogi STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Learning Concentration, Self-Management

Abstract

This research is motivated by some students who have not been able to concentrate in learning, so that efforts are needed to improve student learning concentration by using the right techniques. The purpose of this study was to determine the effectiveness of efforts to improve student learning concentration using Self-Management techniques through group guidance in class XI IPA1 SMA Tamansiswa Teluk Betung in the 2022/2023 academic year". This research uses the Guidance and Counseling Action Research (PTBK) method which is carried out in two cycles. Based on the results of the study, it is known that the problem of learning concentration in students before obtaining group guidance services with Self-management techniques obtained 50.25% after getting group guidance services with Self-management techniques in cycle I reached 56.25% in the low to medium category. Thus it can be concluded that the Self-management technique is effective in increasing learning concentration, this is indicated by the acquisition of cycle II results implemented by researchers.

References

Ali, I., Muksin, U., & Chodijah, S. (2017). Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Untuk menumbuhkan Self Management dalam Belajar Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan …, 5(2), 143–162. http://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/irsyad/article/view/850

Asiah, N. H. (2017). Pengaruh Konseling Kelompok Teknik Self Management Terhadap Pola Hidup Bersih dan Sehat. Jurnal Psikologi Konseling, 10(1), 52–53.

Atmoko, A., & Hotifah, Y. (2022). STRATEGI SELF MANAGEMENT. 4.

Dahlan, U. A., & Yogyakarta, S. M. A. N. (1995). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Melalui Bimbingan Kelompok bagi Kelas XI TKJ 3. 280–289.

Kamil, B., & Olvatika, Y. P. (2015). Konseling Behavioral dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik Sekolah Menegah Pertama Negeri 1 Hulu Sungkai Kabupaten Lampung Utara. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 2(1), 29–36. https://doi.org/10.24042/kons.v2i1.1454

Negeri, S. M. P., & Jawa, T. (2019). BIMBINGAN KLASIKAL MELALUI CIRC BERBANTUAN LEAFLET Wahyuni Rahma. 8(4), 1–9.

Pratiwi, R., & Karneli, Y. (2021). Counseling with Self-Management Techniques to Improve Learning Motivations. Jurnal Neo Konseling, 3(3), 1–4. http://neo.ppj.unp.ac.id/index.php/neo/article/view/451%0Ahttp://neo.ppj.unp.ac.id/index.php/neo/article/download/451/292

Rinjani, Y. R. (2019). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Mind Mapping Dalam Meningkatkan Self-Regulated Learning Pada Siswa Di Smp N 4 Ngaglik. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(3), 296–305.

Romawati, S. A., Zalfa, K., & Sholikhah, L. D. (2021). Efektivitas Teknik Self Managemant Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Santri. Cermin Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 11–20. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/bk/article/view/555

Santosa, F. P. W., & Darminto, E. (2018). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Brain Gym Game Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama. Journal of Chemical Information and Modeling, 9, 74–79.

Saputra, Y. W. A. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Reinforcement Positif Dan Self Management Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 12(1), 11–28. https://doi.org/10.31603/edukasi.v12i1.3198

SELF, C. S., & BORNEO, E. (2021). GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling. Ojs.Fkip.Ummetro.Ac.Id, 3(1), 4–10. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/bk/article/view/555

Widiadnyani, K., Suranata, K., Arum, D., & Metra Putri, W. (2022). Pengembangan Panduan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. 7(1), 27–33. https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bk

Alamri, N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management untukmengurangi perilaku terlambat masuk sekolah. 1(1).

Aprilia, D., Suranata, K., & Ketut Darsana. (2014). Penerapan Konseling Kognitif Dengan Teknik Pembuatan Kontrak (Contingency Contracting) Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Kelas X TKR1 SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling, 2(1), 2–3. https://media.neliti.com/media/publications/245200-penerapan-konseling-kognitif-dengan-tekn-7d41aa3f.pdf

Makmun, Abin Syamsuddin. 2003. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya offset.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Nurjanah, S. ., Sutrisno AB, J. ., & Prayogi , F. . (2023). UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN TEKNIK SELF-MANAJEMEN MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK KELAS XI IPA1 SMA TAMANSISWA TELUK BETUNG TAHUN PELAJARAN 2023/2024. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 5(2), 263–270. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/868