UPAYA MENINGKATKAN EFIKASI DIRI PADA SISWA DENGAN KONSELING RASIONAL EMOTIF PERILAKU (KREP) KELAS XII IPA 2 SMAN 3 MENGGALA TULANG BAWANG TAHUN PELAJARAN 2023/2024

Authors

  • Beby Mutia Putri STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Siti Zahra Bulantika STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Group Counseling, Self efficacy

Abstract

Low self-efficacy makes students experience their lack of confidence in their own abilities, causing fear of failure, doubting their own abilities. Thus, this study aims to increase self-efficacy in students with Rational Emotive Behavioral counseling techniques (KREP) in class XII Ipa 2 students of SMAN 3 Menggala Tulang Bawang. This study used the guidance and counseling action research method (PTBK) with a sample of 5 students who experienced low self-efficacy. The results showed that the actions of the first cycle were 37.4% and the results of cycle II, namely 47.06%, group counseling service activities in increasing self-efficacy in class XII Ipa 2 SMAN 3 Menggala Tulang Bawang have been carried out well. This is evident from the achievement of the results of cycle I and cycle II which show an increase in self-efficacy in students achieving the expected results.

References

Alberlt, Bandura. (2010). Pengertian Efikasi diri dalam Teori Social. Jakarta: Bina aksara.

Alwisol, Ghufron. dkk. (2014). Efikasi diri Menurut Para Ahli. E- Journal Jurnal Karya Ilmiah Pendidikan.com.Vol II, No. 3

Alberlt, Ellis. E- jurnal. Article. Ac. Id. Pengertian Konseling Rasional Emotif Perilaku (KREP). Bandung: Alfabeta.

Alfaberlt Ellis. Benard. (1986). Sejarah, Tujuan, pandangan manusia tentang Konseling Rasional Emotif Perilaku dan penjelasannya.

Alwisol. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi Efikasi diri: Jakarta Hal 112-126.

Bandura. (2014). Manfaat Efikasi diri. Uny.com. Universitas Negeri Yogyakarta.

Bandura. Proses psikologis dalam (efikasi diri). Jakarta: Depdiknas.

Bandura. (2018). Penerapan Konseling Rasional Emotif Perilaku Meningkatkan Efikasi diri. Jakarta: PT. Reneka cipta.

Dewa, Ketut Sukardi (2003). (dalam modul noviana) Bimbingan Konseling Kelompok.

Ghufron, dkk. (2014). Indikator Efikasi diri. Yogyakarta: Kepel Press.

Handayani, Desi Nurwidayanti. (2013). Dampak Efikasi diri. Eureka Pendidikan.com.

Kim, Dkk (2019). Efikasi diri pada teknik konseling rasional emotif perilaku (KREP). Jurnal Bk unesa.

Kunto, Ari. (2018). Definisi Metode Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Prayitno. (1997). Pelayanan bimbingan dan konseling sekolah menengah umum (SMU). Jakarta: PT Bina Sumber Daya MIPA.

Sugiono. (2018). Ciri-ciri Efikasi diri yang seimbang dan rendah. Bandung: Refika Aditama.

Tatik Romlah (2001). (dalam modul noviana) Bimbingan Konseling Kelompok.

Winanto (2006). Peningkatan Efikasi diri individu. Bandung: zona pendidikan.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Mutia Putri, B. ., Sutrisno AB, J. ., & Zahra Bulantika, S. . (2023). UPAYA MENINGKATKAN EFIKASI DIRI PADA SISWA DENGAN KONSELING RASIONAL EMOTIF PERILAKU (KREP) KELAS XII IPA 2 SMAN 3 MENGGALA TULANG BAWANG TAHUN PELAJARAN 2023/2024. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 5(1), 183–190. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/782