PENGGUNAAN TEKNIK CINEMATHERAPY DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS IX SMP AL-AZHAR 3 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Widya Anggraini STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Siti Zahra Bulantika STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Cinematherapy Techniques, Discipline

Abstract

The problem in this study is whether the use of cinematherapy media can improve the discipline of class IX students at SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year? and How can the use of cinematherapy media improve the discipline of class IX students at SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung for the 2022/2023 academic year? The research objectives were to analyze the increase in discipline through the use of cinematherapy media for class IX students at SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung for the 2022/2023 academic year and to describe the use of cinematherapy media in increasing the discipline of class IX students at SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung for the 2022/2023 academic year. This study uses the guidance and counseling action research method (PTBK). The main concept in this study consists of four main components that also show steps, namely planning, acting, observing, and reflecting. The data collection technique uses observation as the main technique. As for complementary techniques in data collection using the documentation method. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the implementation of services using cinematherapy techniques is effective for increasing student discipline, which is carried out by researchers as counseling teachers assisted by observers, namely counseling teachers, followed by a number of class IX students who have low discipline tendencies, they are given an understanding so that following classical guidance activities to improve their understanding of the discipline for the better.

References

Balson, Maurice. (1981). Menjadi Orang Tua Yang Sukses. Jakarta: PT Gramedia.

Basti, Sikha dkk. 2014. Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas IX SMA Negeri 1 Wates Dalam Mengikuti Pembelajaran Penjas orkes Melalui Reinforcement (Penguatan). Universitas Negeri Yogyakarta.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dakhi, Agustin Sukses. (2020). Kiat Sukses Meningkatkan Disiplin Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Dra. Siti Masruroh. 2011. Upaya Peningkatan Kedisiplinan masuk kegiatan belajar mengajar melalui cinematherapy pada siswa IX CH SMA negeri 4 Surakarta Semester Satu.

Ernawati, Eka. 2014. Pengaruh Layanan Informasi dan Bimbingan Pribadi Terhadap Kedisplinan Siswa Kelas IXI MA Cokroaminoto Wanadadi Banjarnegara Tahun Ajaran 2014/2015.

Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan karakter Konsep dan Implementasi, Bandung: Alfabeta.

Joni Purwono, Sri Yutmini, Sri Anitah. 2014. Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di sekolah menengah pertama negeri 1 pacitan. Jurnal. UNS.

Lickona, Thomas. (1991). Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Sulaeman, Amir Hamzah. (1981). Media Audio-Visual. Jakarta: PT Gramedia.

Parijo, Yopi Junaidi. 2014. Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMAS Taman Mulia.

Rochma, Chaerul dan Edi Warsidi. (2011). Membangun Disiplin Dalam Mendidik. Yogyakarta: BMCreativa.

Sanjaya,Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses. Pendidikan. Jakarta: Prenada MediaGroup.

Sikha, Basti Nursetya dan Erwin Setyo Kriswanto. 2014. Upaya meningkatkan kedisiplinan siswa kelas IX sma negeri 1 wates dalam mengikuti pembelajaran penjasorkes melalui reinforcement (penguatan). Jurnal. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sapto, Haryoko. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal. Universitas Negeri Makasar.

Winkel, W.S. (2009). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Media Abadi.

Yusuf, Syamsu dan Achmad Juntika Nurihsan. (2007). Teori Kepribadian, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Zain, Aswan. (2007). Media Audio Visual. Jakarta: Pustaka Jaya.

Zulbahri, dkk. 2019. Upaya Meningkatkan Pemahaman Disiplin Siswa Melalui Layanan BImbingan Klasikal Menggunakan Teknik cinematherapy Pada Siswa Kelas IX Di SMA Negeri 9 Palembang. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Anggraini , W. ., Sutrisno AB, J., & Zahra Bulantika, S. . (2023). PENGGUNAAN TEKNIK CINEMATHERAPY DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS IX SMP AL-AZHAR 3 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 5(1), 17–32. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/760