Masalah yang terjadi pada siswa kelas IX SMP Negeri 13 Bandar Lampung adalah dengan munculnya permasalahan rendahnya perilaku asertif pada diri siswa yang diperoleh dari hasil pengamatan terhadap siswa dilingkungan sekolah. Tujuan dari diakannya penelitia

Authors

  • Agung Pradoto STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Dharlinda Suri Damiri STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ambyah Harjanto STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Assertive Behavior, Content Mastery

Abstract

Abstract: The problem that occurs in class IX students of SMP Negeri 13 Bandar Lampung is the emergence of the problem of low assertive behavior in students obtained from observations of students in the school environment. The purpose of conducting this research is to improve students' ability to optimize their assertive behavior against the influence of others. This research uses guidance and counseling action research techniques. Subjects in this study amounted to 7 students. Methods of data collection using observation techniques, interviews, and documentation. Data analysis uses qualitative descriptive techniques by describing the activity process from the beginning to the completion of the activity. After carrying out classical guidance activities by providing content mastery services to seven students, in the initial conditions the seven students had a percentage score of 4%. Then after participating in the activity, there was an increase in the assertive behavior that existed in him in cycle one with a score of 7%. After that the researchers returned to activities in the second cycle and regained an increase of 15%. Therefore, it can be concluded that assertive behavior in students can be improved through content mastery services organized through classical guidance activities.

References

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Corey, Gerald. (2009). Teori dan Praktik Konseling Psikoterapi. Bandung: Rafika Aditama.

Gunarsa, Singgih. (2011). Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: Libri.

Jackson, Ann. (2005). Teknik Sukses Bernegosiasi. Jakarta: Erlangga.

Khalimatulsa’diah. (2011). Upaya Meningkatkan Asertivitas Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Kandeman Kabupaten Batang. Skripsi : jurnal Online http://sokiyahsmpn8jambi.blogspot.com/2010/04/asertivitas pada diri siswa.html. diakses pada 2 Juni 2021)

Marini, Andriani. (2005). Perbedaan Asertifitas Remaja Ditinjau Dari Pola Asuh Orangtua. Jurnal Psikologi. (http://desailmu.blogspot.com/2011/11/perilaku-asertif.html. Diakses pada 2 Juni 2021)

Mulyadi, Eli. (2011). Strategi Sukses Pribadi dan Karir. Jakarta : Qultum Media.

Prayitno. (2013). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta : Rineka Cipta.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sugiyo. (2005). Komunikasi Antar Pribadi. Semarang: UNNES Press.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitafi, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunardi. (2010). Makalah : Latihan Asertif. Bandung : PLB FIP UPI.

Sukardi, Dewa Ketut. (2010). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta.

Sulistyarini. (2014). Dasar-dasar Konseling. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Steven Stein, dan James Book. (2000). Kecerdasan Emosional Meraih Sukses. Bandung: Kaifa.

Tarmizi. (2011). Pengantar Bimbingan dan Konseling. Medan: Perdana Publishing.

Walgito, Bimo. (2010). Bimbingan dan Konseling Studi & Karier. Yogyakarta: CV. Andi.

Willis, Sofyan. (2014). Konseling Individual Teori dan Praktek. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

2021-06-23

How to Cite

Pradoto, A. ., Suri Damiri , D. ., & Harjanto, A. . (2021). Masalah yang terjadi pada siswa kelas IX SMP Negeri 13 Bandar Lampung adalah dengan munculnya permasalahan rendahnya perilaku asertif pada diri siswa yang diperoleh dari hasil pengamatan terhadap siswa dilingkungan sekolah. Tujuan dari diakannya penelitia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 3(1), 1–12. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/6