MENINGKATKAN PUBLIC SPEAKING MELALUI KONSELING KELOMPOK DENGAN PENDEKETAN CLIENT CENTERED THERAPY PADA SISWA KELAS VIII SMP AL-AZHAR 3 TAHUN AJARAN 2022/2023

Authors

  • Muhammad Fadil Prasetya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Sri Murni STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Public Speaking, Group Counseling, Client Centered Therapy

Abstract

Public speaking ability is very important for students at school, because by having good public speaking skills students can be confident if they appear in front of the class. The purpose of this study was to determine the effect of the Client Centered Therapy approach with group counseling techniques to improve public speaking for students at SMP AL-AZHAR 3 Bandar Lampung. The method used by researchers in this study is the Counseling Guidance Piercing Research (PTBK) method. The subjects in this study were students of class VIII. In this study, researchers used group counseling services to provide information to students to improve public speaking. The results of the research that have been carried out show that the Client Centered Therapy approach with group counseling techniques to provide information has a considerable influence in providing understanding to students towards improving Public Speaking at SMP AL-AZHAR 3 Bandar Lampung. The impact of the low ability of Public Speaking is shown by the lack of confidence when asked by the teacher to speak in front of the class or in public.

References

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Ayu Ningtiyas, W. (2020). Layanan Konseling Kelompok Dalam Upaya. Vol.1, No.1, 2020, 13-16.

Azam, Ulul. (2016). Bimbingan Dan Konseling Perkembangan Di Sekolah (Teori dan Praktik). Yogyakarta: Deepublish.

Chasana, K. R., Hidayat, A., & Maynawati, A. F. (2020). Peran Konseling Client Centered Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Vol 2 (1); p.91-101, Juni 2020, 91-101.

Dewa Ketut Sukardi (2003). (dalam modul Noviana) Bimbingan Konseling Kelompok

Diza Rahma Azzahra, R. N. (2019). Pengaruh Clien-Centered Therapy Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sma. Vol. 2, No. 1, Januari 2019, 1, 31-36.

Diza Rahma Azzahra, R. N. (n.d.). Pengaruh Clien-Centered Therapy Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri. p-ISSN 2614-4131.

Fahmi, N. N. (2016). Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri. Vol. 13, No. 1 Desember 2016, 69-84.

Jidarahati Gaho, (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Role Playing Dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa. Vol. 1 No. 2 Edisi September 2021, 65-73.

Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan Konseling Sekolah. Vol. 17, Nomor 4, Juli 2011, 447-454.

Komalasari, G., Wahyuni, E., & Karsih. (2018). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT Indeks.

Mulkiyan, M. (2017). Mengatasi Masalah Kepercayaan Diri Siswa melalui Konseling Kelompok. Vol. 5 No. 3, 2017, 136-142.

Ningsih, D. R. (2019). Model Pendekatan Person Centered Dalam Upaya Konsep Diri Siswa. Volume 1 No. 1 Juni 2019, 6-19.

Nurihsan, Ahmad Juntika. (2006). Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Refika Aditama.

Prayitno, haji & Erman Amti (2015). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Prayitno (1997).pelayanan bimbingan dan koneling sekolah menengah umum (SMU), Jakarta : PT Bina Sumber Daya MIPA.

Prayitno (2014). (dalam modul Noviana) Bimbingan Konseling Kelompok

Satriah, Lilis. (2018). Panduan Bimbingan Dan Konseling Pendidikan. Bandung: Fokusmedia.

Syamsu, Yusuf & Nurihsan, AJ. (2005). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Rosdakarya

Tatik Romlah (2001). (dalam modul Noviana) Bimbingan Konseling Kelompok.

Tohirin. (2011). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integritas). Jakarta: Grafindo Persada.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

Fadil Prasetya, M., Sutrisno AB, J. ., & Murni, S. (2022). MENINGKATKAN PUBLIC SPEAKING MELALUI KONSELING KELOMPOK DENGAN PENDEKETAN CLIENT CENTERED THERAPY PADA SISWA KELAS VIII SMP AL-AZHAR 3 TAHUN AJARAN 2022/2023. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 4(2), 1–8. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/439