UPAYA GURU GURU BIMBINGAN DAN KONSELING UNTUK MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS XI MELALUI ( AUDIO VISUAL) SMA AL AZHAR 3 BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2021/2022
Keywords:
Student discipline, Audio VisualAbstract
Discipline is very important especially for the development of students and is needed so that they can learn and behave in ways that are acceptable to the environment in which they are located. The problem in this research is how is the discipline condition of students in class XI IPA 2 at SMA AL Azhar 3 Bandar Lampung? How are the counseling guidance teachers' efforts in improving the discipline of class XI IPA 2 students at SMA AL Azhar 3 Bandar Lampung?. The purpose of the study was to find out how the condition of discipline of class XI IPA 2 students at SMA AL Azhar 3 Bandar Lampung.
This study uses the Guidance and Counseling Action Research (PTBK) method. The main concept in this study consists of four main components that also show steps, namely planning, acting, observing, and reflecting. The data collection technique uses observation as the main technique. The complementary techniques in data collection using the method of documentation.
Based on the results of data analysis, it can be concluded that the implementation of services using audiovisual media is effective for improving student discipline, which is carried out by researchers as BK teachers assisted by observers, namely BK teachers, followed by a number of class XI students who have low discipline tendencies, they are given an understanding so that participate in classical guidance activities to improve their understanding of the discipline for the better.
References
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sulaeman, Amir Hamzah. (1981) Media Audio-Visual. Jakarta: PT Gramedia.
Yusuf, Syamsu dan Achmad Juntika Nurihsan. (2007). Teori Kepribadian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Balson, Maurice. (1981). Menjadi Orang Tua Yang Sukses. Jakarta: PT Gramedia.
Lickona, Thomas. (1991). Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Dakhi, Agustin Sukses. (2020). Kiat Sukses Meningkatkan Disiplin Siswa, Yogyakarta: CV Budi Utama.
Rochma, Chaerul dan Edi Warsidi. (2011). Membangun Disiplin Dalam Mendidik. Yogyakarta: BMCreativa
Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses. Pendidikan. Jakarta: Prenada MediaGroup.
Winkel, W. S. (2009). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Media Abadi.
Zain, Aswan. (2007). media audio visual.
Zulbahri, dkk. 2019. Upaya Meningkatkan Pemahaman Disiplin Siswa Melalui Layanan BImbingan Klasikal Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas IX Di SMP Negeri 9 Palembang. Palembang: Universitas Sriwijaya.
Dra. Siti Masruroh. 2011. Upaya Peningkatan Kedisiplinan masuk kegiatan belajar mengajar melalui audio visual pada siswa XII IPA 2 H SMP negeri 4 Surakarta Semester Satu.
Parijo, Yopi Junaidi. 2014. Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMAS Taman Mulia.
Sikha Basti Nursetya dan Erwin Setyo Kriswanto. 2014. Upaya meningkatkan kedisiplinan siswa kelas x sma negeri 1 wates dalam mengikuti pembelajaran penjasorkes melalui reinforcement (penguatan). Jurnal. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sapto Haryoko. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal. Universitas Negeri Makasar.
Joni Purwono, Sri Yutmini, Sri Anitah. 2014. Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di sekolah menengah pertama negeri 1 pacitan. Jurnal. UNS.
Ernawati, Eka. 2014. Pengaruh Layanan Informasi dan Bimbingan Pribadi Terhadap Kedisplinan Siswa Kelas XII MA Cokroaminoto Wanadadi Banjarnegara Tahun Ajaran 2014/2015.
Basti Sikha dkk. 2014. Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Wates Dalam Mengikuti Pembelajaran Penjas orkes Melalui Reinforcement (Penguatan). Universitas Negeri Yogyakarta.