PEMANFAATAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATERI PPKn SISWA KELAS V DI SD NEGERI AGOM TAHUN AJARAN 2021/2022

Authors

  • Adella Devi Lorenza STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Nurdin Hidayat STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Try Indiastuti STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Media Gambar, Minat Belajar, Hasil Belajar

Abstract

This research aims to analyze the use of visual media to improve students’ learning motivation and students’ learning outcome of fifth grade students at SD Negeri Agom. This research is classroom action research that uses multiple cycles. The sample of this research are 33 students. The technique used to collect the data are observation and test. The result of this research shows that there is 13.53% improvement of students’ learning motivation from first cycle to second cycle. The same can be seen on students’ learning outcome where there is an improvement of 17.65%. Therefore, it can be concluded that the use of visual media can improve students’ learning motivation and students’ learning outcome at fifth grade students at SD Negeri Agom.

References

Ari, Suharsimi, Suhardjono, Supardi. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

A. Ubaedillah & Abdul Rozak, pendidikan kewarganegaraan. Pancasila, Demokrasi, HAM, dan masyarakat Madani (2013).

Daryono. (2010). Media pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Faridah Karyati. (2017). pengembangan media gambar dalam meningkatkanpembelajaran matematika.AL-ulum ilmu sosial dan humaniora.Volume 3 nomor 1.

Matrona. (2016). Upaya meningkatkan minat belajar PKN siswa dengan menggunakan media visual di kelas 1 SD Negeri 59 KM 2 Ngabang kabupaten landak.

Rahayu, Sri, Ani. 2017. Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan (PPKn). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ratumanan, Rosmiati Imas, 2018. Perencanaan Pembelajaran, Ambon. PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Ramayulis. (2018). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan minat belajar PKN siswa kelas II SD Negeri 157 pekanbaru.Jurnal PAJAR (pendidikan dan pengajaran).volume 2 nomor 2 maret 2018.

Susilana, Rudi, Riyana, Cepi, 2020. Media Pembelajaran. Bandung: CV. Wacana Prima.

Sudaryono, 2016.Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar & Pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sa’diyah, Siti. 2014.Pemanfaatan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar pada tema diri sendiri siswa kelas II SD Islam Plus AL-AZHAR Mojokerto. JPGSD.Volume 02 nomor 03.

Tanod, Jessy, Mareyke, Harjanto, Ambyah. 2019. Strategi Pembelajaran Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pranala.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

Devi Lorenza, A. ., Hidayat, N., & Indiastuti, T. . (2022). PEMANFAATAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATERI PPKn SISWA KELAS V DI SD NEGERI AGOM TAHUN AJARAN 2021/2022. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 811–818. Retrieved from https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/609