PENGARUH METODE PEMBELAJARAN MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN PADA PESERTA DIDIK KELAS V DI SDN 2 BRANTI RAYA TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Resa Deadara STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Imam Subari STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Elvandri Yogi Pratama STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Mathematics learning outcomes, Make a match method

Abstract

The purpose of the study was to determine the effect of the learning method to make a match on the mathematical problem solving ability of fifth grade students of SDN 2 Branti Raya. Analysis of research data using parametric statistics. The research population was the fifth grade students of SDN 2 Branti Raya, the samples were taken from 2 classes, namely VB as the experimental class and VC as the control class which were taken using cluster random sampling technique. The ability to solve mathematical problems as measured by an essay test with 10 questions. Hypothesis testing using t-test, with t hit=10,13. At a significant level of 5%, t daf=1.98 means that t hit > t daf is 10.13>1.98. It was concluded "There is an effect of applying the make a match learning method on the learning outcomes of mathematics in class V students at SDN 2 Branti Raya 2022 / 2023". This situation is seen from the average score of the experimental class students, which is 70, which is greater than the control class, which has an average score of 48.39.

References

Fadilah. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP MUHAMMADIYAH 57 Medan TA. 2020/2021. Journal Mathematics Eduacation Sigma (JMES), 60.

Oktianti, i. (2017). Kreatifitas Guru Memotivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal kependidikan, 222.

Rahmayanti, I. D. (2017). Penerapan Model Make A Match untuk Meningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Siswa Kelas IV SD NEGERI DIWAK. Union: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 5 No 3, November 2017, 210.

Riyanti, N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Menigkatkan Hasil Belajar Ips. JPGSD, Volume 06 Nomor 04 Tahun 2018, 440-450, 442.

Rohimah. (2014). Penerapan Model Make A Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar Geografi di kelas X SMAN 1 AMBAWANG. Artikel penelitian, 4.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovativ dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sudjana. (2015). Metode Stasitika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulastri. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Startegi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol, 3 No 1, 92-93.

Suprapta, D. N. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match sebagai upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa. of Education Action Research, 242.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tanod, M. J. (2019). Startegi Pembelajaran Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pranala.

Ubaidah, N. (2016). Pemanfaatan CD Pembelajaran untuk meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Pembelajaran Make A Match. Pendidikan Matematika FKIP Unissule Volume 4 (1) 2016, 56.

Sudjana. (2015). Metode Stasitika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulastri. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Startegi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

Deadara, R. ., Subari, I., & Yogi Pratama , E. . (2022). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN PADA PESERTA DIDIK KELAS V DI SDN 2 BRANTI RAYA TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 621–630. Retrieved from https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/587