UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PANTUN MELALUI MODEL MAKE A MATCH MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS IV A SDN 2 TELUK PANDAN TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Serlianti Oktaviana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Supriyono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Abdulloh STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

ability to write rhymes, Make a match

Abstract

This study aims to improve the quality of the learning process for rhyme text writing skills with the make a match learning model for grade IV A students at SDN 2 Teluk Pandan and improve the quality of learning outcomes for rhyming text writing skills with the make a match learning model for grade IV A students at SDN 2 Pandan Bay. The research method used in this research is Classroom Action Research (CAR). The research design used contains the stages of planning, implementing actions and observations, and reflection. The data collection instruments used were performance test questions and observation sheets to measure rhyme learning activities. The type of data analysis used is qualitative and quantitative data analysis. Based on the results of data analysis in this study, it can be concluded that the increase in results with the make a match learning model can be seen from the students' writing results. In the pre-action stage the results of the average student score of 46.16 with a description of 4 students completed. In the first cycle, the results of the average student score of 69.15 with 11 students completed. Furthermore, in the second cycle the average score of students increased by 79.63 with a completeness of 71.41%. Thus, it can be concluded that the make a match model can improve the ability to write rhymes in Indonesian subject.

References

Abdulloh, Sudarmaji, Desta Bella Pratiwi. 2022. Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X Sma Negeri. 2 Gedong Tataan Tahun Pelajaran 2022/202. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP PGRI Bandar Lampung. Vol. 4 No. 2 (2022).

Arikunto, Suharsimi dkk. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Press.

Huda Miftahul. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Muatan Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match di Kelas IV SDN 3/IX Senaung. Jurnal Literasiologi 3 (2), 14-27.

Multafifin. (2015). Kemampuan Menulis Pantun Siswa Kelas VII SMP Negeri 52 Konawe Selatan. Jurnal Humanika 15 (3), 1979-8296.

Pangesti. (2015). Kemampuan Menulis Pantun Siswa Kelas VII SMP Negeri 52 Konawe Selatan. Jurnal Humanika 15 (3), 1979-8296.

Rais. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Pantun Menggunakan Metode Think Pair Share Pada Siswa Kelas VII E. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra FKIP Untan Pontianak 1-12.

Santoso. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Pantun Dengan Menggunakan Metode Menulis Berantai Studi Eksperimen pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Kadungora Kabupaten Garut Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia serta Bahasa Daerah 7 (1), 38-51.

Shoimin. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu pada Muatan Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match di Kelas IV SDN 3/IX Senaung. Jurnal Literasiologi 3 (2), 14-27.

Suparno. (2017). Hubungan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Kemampuan Menulis Pantun. Jurnal Edukasi 15 (2), 233-242.

Surastina. 2018. Pengantar Teori Sastra. Yogyakarta: Elmatera

Suyatno. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Pai melalui Model Make A Match Studi terhadap Siswa SMPN 01 Kesesi, Pekalongan, Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Agama Islam 17 (1), 1829-5746.

Tarigan Henry Guntur. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Taufina. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu pada Muatan Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match di Kelas IV SDN 3/IX Senaung. Jurnal Literasiologi 3 (2), 14-27.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

Oktaviana, S., Supriyono, & Abdulloh. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PANTUN MELALUI MODEL MAKE A MATCH MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS IV A SDN 2 TELUK PANDAN TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 439–456. Retrieved from https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/567