PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA POKOK BAHASAN BANGUN RUANG SISI DATAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 SUKAU TAHUN AJARAN 2021/2022

Authors

  • Devi Etanastia STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wayan Satria Jaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Hesti Noviyana STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

development, electronic module, contextual based

Abstract

Development is carried out with the aim of knowing: 1) The feasibility of an electronic module based on a Contextual approach on the subject of flat-sided geometry for class VIII students (2) The effectiveness of an electronic module based on a Contextual approach on the subject of flat-sided geometry for class VIII students. This research is a development research with stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. Product validation is carried out starting from the material, media, and language. Furthermore, the level of practicality of the electronic module is seen in product trials. The results of material validation on aspects of content feasibility, presentation feasibility and contextual assessment obtained a value of 3.68 with valid criteria. Media validation in terms of module size, module cover design and module content design received a score of 4 with valid criteria. Language validation in the straightforward, communicative, dialogical and interactive aspects, conformity to the development of students, conformity to language rules (PUEBI) obtained a score of 3.65 with valid criteria. After using the electronic module that has been developed the percentage of completeness of the learning outcomes test reaches 78%, which is in the "good" category. It can be concluded that the electronic module based on the Contextual approach is feasible and effective to be used as teaching material.

References

Arsal, M., Danial, M., & Hala, Y. (2019, December). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Materi Sistem Peredaran Darah pada Kelas XI MIPA SMAN 6 Barru. In Seminar Nasional Biologi.

Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 69-88.

Laili, I. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.

Lestari, K. E., dan Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Muqodas, R. Z., Sumardi, K., & Berman, E. T. (2015). Desain dan Pembuatan Bahan Ajar Berdasarkan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Sistem dan Instalasi Refrigerasi. Journal of Mechanical Engineering Education, 2(1), 106-115.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Purnama, S. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19-32.

Purnama, S. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4 (1), 19-32.

Sa’adah, R.N. dan Wahyu. (2020). Metode Penelitian R&D (Research and Development). Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana Prenada Media Group.

Sidiq, R. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1-14.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development. Yogyakarta: Alfabeta, cv.

Sulastri, A. (2016). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 156-170.

Prasetya, I. G. A. S., Wirawan, I. M. A., & Sindu, I. G. P. (2017). Pengembangan E-Modul pada Mata Pelajaran Pemodelan Perangkat Lunak Kelas XI dengan Model Problem Based Learning di SMK Negeri 2 Tabanan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 14(1).

Santoso, E. (2017). Penggunaan model pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1).

Downloads

Published

2021-06-23

How to Cite

Etanastia, D. ., Satria Jaya, W., & Noviyana, H. . (2021). PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA POKOK BAHASAN BANGUN RUANG SISI DATAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 SUKAU TAHUN AJARAN 2021/2022. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 3(1), 1–9. Retrieved from https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/25