PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN ARTICULATE STORYLINE 3 PADA MATERI PELUANG UNTUK SISWA KELAS X DI SMK NEGERI 7 BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Tania Gebiriela Purba STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Fitriana Rahmawati STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Interactive learning media, Articulate Storyline 3, Opportunity

Abstract

This study aims to design and examine the feasibility, effectiveness, attractiveness, and practicality of interactive learning media developed with Articulate Storyline 3 on the topic of probability for tenth-grade students at SMK Negeri 7 Bandar Lampung. The research employed the ADDIE development model, which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The learning media was validated by three expert lecturers in their respective fields. After the validation process, the product was tested on tenth-grade students of SMK Negeri 7 Bandar Lampung. An assessment instrument in the form of questionnaires was administered to evaluate the feasibility of the interactive learning media. The validation results indicated a score of 4.57 for the material with the category “valid,” a score of 4.00 for media validation categorized as “valid,” and a score of 4.00 for language validation also categorized as “valid.” Student responses showed that the interactive learning media was considered “interesting” with an average score of 4.32, while teacher responses indicated a score of 4.77 categorized as “practical.” Thus, it can be concluded that the interactive learning media using Articulate Storyline 3 on the probability topic for tenth-grade students at SMK Negeri 7 Bandar Lampung is feasible to be used as a learning medium.

References

Afnisah, N., Ananda, L. J., Siregar, A., Simanjuntak, E. B., & Gandamana, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Ekosistem Kelas V SD Negeri 066054 Kec. Medan Denai 1Nur. 3(3), 1–23.

Ajmadewi, N. P. K., Rasna, I. W., & Artika, I. W. (2024). Pengembangan Media Interaktif Articulate Storyline dalam Pembelajaran Cerpen Kelas XI di SMK Negeri 1 Denpasar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 1117–1126. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.978

Amatullah, D. C., & Ab, J. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021 / 2022. 15(1), 243–250.

Anggraeni, E. R., Ma’rufi, M., & Suaedi, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 43–55. https://doi.org/10.30605/proximal.v4i1.503

Ariani, N. D., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 5(6), Hlm:11.

Ayu, N. P., Soeprianto, H., & , Nilza Humaira Salsabila, S. S. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Ni. Jurnal Pendidikan, 3(September), 723–731.

Fikri, H., & Ade, M. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif (Hendrizal (ed.)). Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Hafizun, M., Ilhami, R., & Astriyani, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dengan Menggunakan Articulate Storyline pada Materi Aritmatika Sosial Sekolah Menengah Pertama. 1642–1650.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, & I Made Indra. (2021). Media Pembelajaran.

Irwanto. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Multimedia Interaktif untuk Mata Kuliah Elektronika Daya. 1, 353–368.

Khusnah, N., Sulasteri, S., Suharti, S., & Nur, F. (2020). Pengembangan media pembelajaran jimat menggunakan Articulate Storyline. Jurnal Analisa, 6(2), 197–208. https://doi.org/10.15575/ja.v6i2.9603

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran.

Lailimuniffah, S., & Saidah, K. (2023). Implementasi Bahan Ajar Articulate Storyline Pada Materi Hubungan Sumber Daya Alam Dengan Lingkungan Untuk Kelas IV SD. Prosiding SEMDIKJAR, 463–469.

Maha Dewi, A., Azzahra, A., Insania Kamila, A., Ulya, N., & Kurnia Sari, L. (2022). Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika di Indonesia. Prosiding Santika 2: Seminar Nasional Tadris Matematika, 2(20), 24–34.

Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran.

Putri, D. N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). Analissis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2(2), 365–376.

Rahma, N., & Yuliani, S. M. (2023). Pengaruh Media Interaktif Articulate Storyline Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. 6(2). https://rgap.uho.ac.id/index.php/journal

Raras Lusianisita & Endah Budi Raharja. (2020). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Adversity Quotient. 4(2).

Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1–12.

Rosiyanti, H., & Farahdiba, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Statistika SMA Kelas XII Menggunakan Articulate Storyline. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 169. https://doi.org/10.33603/jnpm.v6i1.5905

Sam, N., Hakim, A., & Kanata, A. (2021). Jetclc c.

Sanaky AH Hujair. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. KAUKABA DIPANTARA.

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5(September), 84–90. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8067

Somba, G. T. M., Maukar, M. G., & Sulistyaningsih, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline pada Pembelajaran Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Kelas VIII SMP. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(2), 743–751. https://doi.org/10.30605/proximal.v7i2.4026

Stit, T. (2021). Kecenderungan Media Pembelajaran Interaktif. FITRAH: Jurnal Studi Pendidikan, 11(2), 13–27.

Supriyono, D. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA ARTICULATE STORYLINE 3 PADA IPS TEMA 5 KELAS 4 SDN BENOWO III SURABAYA Dhea Ranindya Aulileria Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Ilmu Pendidikan , Universitas Negeri Surabaya Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Ilmu Pendidik.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT. Remaja Rosdakarya.

Sutopo, N. A., Ratu, N., Dipoenegoro, J., Sidorejo, S. K., Salatiga, K., & Tengah, J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran GeoGebra Classroom Sebagai Penguatan Pemahaman Konsep Materi Translasi Siswa SMP Kelas IX. 06(01), 10–23.

Wardani, S., Lestari, W., & Subali, B. (2024). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA TOPIK KECEPATAN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR BERBASIS ARTICULATE STORYLINE. 09.

Waruwu, A. B. C., & Sitinjak, D. (2022). Jurnal Pendidikan MIPA. 12, 298–305.

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN ARTICULATE STORYLINE 3 PADA MATERI PELUANG UNTUK SISWA KELAS X DI SMK NEGERI 7 BANDAR LAMPUNG. (2025). Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 7(1), 47-60. https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/1126