EFEKTIVITAS PENGGUNAAN LKPD BERBASIS HOTS TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 6 TULANG BAWANG BARAT TAHUN PELAJARAN 2024/2025

Authors

  • Made Ira Andani STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Hesti Noviyana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Arinta Rara Kirana STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Mathematical problem solving ability, LKPD, HOTS

Abstract

The study aims to determine and analyze the effectiveness of using HOTS-Based LKPD on the Mathematical Problem Solving Ability of Class VIII Students of SMP NEGERI 6 Tulang Bawang Barat in the 2024/2025 Academic Year. This study uses an experimental method. The population in this study were all students of class VIII in the even semester of SMP NEGERI 6 Tulang Bawang consisting of 8 classes with a total of 250 students, while the sample was taken from 2 classes, namely class VIII 2 as the experimental class, and class VIII 6 as the control class. After the normal and homogeneous data were obtained, the results of the hypothesis testing using the t-test obtained a value of t = 3.94. From the t distribution table at a significance level of 5%, it is known that t = t(1-α) = 1.67 t > t so it can be concluded that "The Use of HOTS-Based LKPD is Effective on the Mathematical Problem Solving Ability of Class VIII Students of SMP Negeri 6 Tulang Bawang Barat in the 2024/2025 Academic Year".

References

Anggraeni, & Herdiman. (2018). Pemecahan masalah sebagai ukuran perubahan konseptual dalam pembelajaran matematika [Paper]. Efriyani & Senjayawati (Eds.).

Hudojo, & Wulandari. (2017). Peran pemecahan masalah dalam pendidikan matematika. Wulandari.

Nitko dalam Ritonga. (2018). Definisi pemecahan masalah: proses mencapai tujuan melalui keterampilan dasar. Hal. 25.

Polya, G. (1945). How to Solve It. Princeton University Press en.wikipedia.org+6en.wikipedia.org+6en.wikipedia.org+6.

Purba, et al. (2021). Pemecahan masalah matematika: upaya menemukan solusi melalui serangkaian strategi. Journal [judul lengkap tidak tersedia]. journal.staihubbulwathan.id+2journals.eduped.org+2jurnal.umt.ac.id+2

Ridwan. (2019). HOTS dan pemecahan masalah: pentingnya berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan permasalahan non-rutin. Hal. 7–8.

Sucipto, & Heong et al. (2017). Higher Order Thinking Skills: definisi dan ruang lingkup. Hal. 64.

Woolfolk dalam Sucipto. (2017). Karakteristik peserta didik dengan kemampuan berpikir tingkat tinggi. Hal. 64.

Zahary. (2017). Tujuan penggunaan LKPD dalam meningkatkan aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik peserta didik. Hal. 15.

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

EFEKTIVITAS PENGGUNAAN LKPD BERBASIS HOTS TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 6 TULANG BAWANG BARAT TAHUN PELAJARAN 2024/2025. (2025). Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 7(1), 1-12. https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/1122