PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI 2 SINAR BANTEN KEC. BEKRI LAMPUNG TENGAH TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Audio Visual Media, Learning Outcomes, Science LearningAbstract
This research was conducted with the aim of improving student learning outcomes in science learning by using Audio Visual Media on Energy Sources material (solar energy and wind energy) in fourth grade students of SD Negeri 2 Sinar Banten with the general problem formulation, namely research conducted is Classroom Action Research. The research subjects were 17 fourth grade students at SDN 2 Sinar Banten. This Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles of action. With the stages of each cycle consisting of cycle I with student learning outcomes of 52.94% in the medium category but the success rate has not reached 75%, therefore it is continued for the second cycle stage with a learning outcome value of 76.47% in the very high category. student learning outcomes have increased by 23.53%. The results of this study generally indicate that the use of audio-visual media in science learning on Energy Sources material is effective in improving the learning outcomes of fourth grade students at SDN 2 Sinar Banten.
References
Amrinus. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA di Kelas X SMA Negeri I Bontolempangan Kec. Bontolempangan Kab. Gowa. Skripsi. Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan. Yogyakarta: Aditya Media.
Catharina Tri Anni. 2004. Psikologi Belajar. Semarang: IKIP Semarang Press.
Dimyati dan Mujiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, O. 2008. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Irwandi. 2016. Penggunaan Media Audio Visual dalam Peningkatan Hasil Belajar Materi Rukun Iman pada Siswa Kelas I SD Negeri 49 Kota Banda Aceh. Skripsi. Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
M. Ngalim Purwanto. 2002. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Maslichah, A. 2006. Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat Dalam Pembelajran Sains di SD. Yogyakarta: Universitas Sanata Darma.
Mulyono, Abdurrahman. 1999. Pendidikan Bagi Anak berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Murtadlo, A dan Aqib, Z. 2016. Kumpulan Metode Pembelajaran Kreatif &Inovatif. Bandung: PT. Satu Nusa.
Nana Sujana dan Ibrahim. 2009. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Nana Sujana dan Rivai. 2001. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Nunuk, S., Dkk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rahman, T. 2018. Aplikasi Model-Model Pembelajaran dalam PenelitianTindakan Kelas. Semarang: Pilar Nusantara.
Rezky, S. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswadengan Media Audio Visual (Film Animasi) Pada Pembelajaran IPA Materi Energi Dan Perubahannya Di Kelas IV Sd 162107. Skripsi. Medan: UIN Sumatera Utara.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Pranadamedia Grup.
Tureni, D., Paudi, R.I., Surahman. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Kontekstual Pada Siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol 3:4 ISSN 2354-614X.
Yudhi, M. 2008. Media Pembelajaran. Bandung: Gaung Persada Prees.