PENERAPAN MODEL KOOPERATIF LEARNING TIPE DUA TINGGAL DUA TAMU UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI 1 KARYA BHAKTI
Keywords:
Cooperative Learning Model type two with two guests, Interest and Learning OutcomesAbstract
This study aims to improve student learning outcomes through the application of a type two cooperative learning model with two guests. The method used in this research is Classroom Action Research or commonly referred to as CAR which consists of Cycle I and Cycle II with several stages per cycle. This classroom action research in its cycle consists of the stages of preparation, implementation, observation, and reflection. In this study, the data collection techniques used were in the form of student learning interest questionnaires, tests, and observation sheets. The data analysis technique used in this study is qualitative and quantitative data through questionnaires and the average student score. This research was conducted in the fourth grade of SDN 1 Karya Bhakti with 39 students consisting of 17 students and 22 students and the object of this research was a type two cooperative learning model with two guests. As for the results of this study, there was an increase in the learning activities of teachers and students from the first cycle of 58.66% to 77.33% in the second cycle. Student learning outcomes through the application of a type two cooperative model with two guests in the first cycle the percentage value is 24.32%, and in the second cycle student learning outcomes have increased by 54.5%.
References
Anggraeni, Aisyah. 2019. Urgensi Penerapan Pendekatan Konstruktivisme Pada Pembelajaran Pkn SD Untuk Meningkatan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pkn dan Hukum. Vol. 14
Allo, Mujasam, dan Renita. 2018. Activity and Progress of Learning with Two Stay Two Stray (TSTS) Cooperative Model on Harmonic Vibration. Journal Of Turkish Sciencen Education (TUSED). Vol. 15
Amali, Fitriah. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model.
Apriyanto, Metta. 2016. Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scrambl.Journal Profesi Pendidikan Dasar.Vol. 3
Choiriyah, Izma Nurul, dan Airlanda Gamaliel Septian. Peningkatan Proses dan Hasil Belajar Muatan IPA Melalui Model Two Stay Two Stray (TSTS) Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 3. ISBN: 2614-6754.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ekawarna. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada Press.
Ernawati. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 006 KotoSentajo Kecamatan Sentajo Raya. Riau: Universitas Riau.
Fathurohman, Muhammad, dan Sulistyorini. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakrata: Teras.
Halim, Mata. 2019. Penerapan Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Pada Kelas IV di MIN 7 Aceh Besar. Skripsi. Aceh, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh.
Irawati, Magdalena. 2018. Profil Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII Smp Negeri 5 Yogyakarta Pada Pokok Bahasan Penyajian Data Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Kahoot.Skripsi. Yogyakarta, Universitas Sanata Dharma.
Mariana, I Made Alit dan Praginda, Wandy. Hakikat Ipa dan Pendidikan Ipa. 2009. Jakarta: Pusat Pengemembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA)
Marlina, Leni. (2018). Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Pada Mata Pelajaran PKN.
Nurrita, Teni. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.Journal MISYKAT.Vol. 03
Novitasari, Dewi. 2018. Penggunaan Model Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Pada Siswa Kelas V MIN Hadimulyo. Metro: Institut Agama Islam Negeri. Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Pada Mata Pelajaran PAI Kelas V Sekolah Dasar Negeri 009 Teratak Kecamatan Rumbio Jaya Kabupaten Kampar. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.
Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rozi, Fahrur. 2019. Pembelajaran IPA SD Berbasis HOTS (Higher Order Thingking Skill).
Safari. 2012. Indikator Minat Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Thinking Skills) Menjawab Tuntunan Pembelajaran di Abad 21.Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Dasar Universitas Negeri Medan. ISBN: 978-602-53076-1-4.
Wijanarko, Yudi. 2017. Model Pembelajaran Make A Match Untuk Pembelajaran IPA yang Menyenangkan. Jurnal Taman Cendekia.Vol. 01 No. 0. ISSN: 2579-5147
Winarno, Endang Widi. 2018. Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif.Jakarta: Bumi Aksara.