PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI 2 SEDAYU SEMAKA TANGGAMUS TAHUN 2021/2022

Authors

  • Nisdelia Rindi Antika STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Akhmad Sutiyono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Connyta Elvadola STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Understanding Science Learning Concepts, Children Learning Science

Abstract

The purpose of this study was to determine whether or not the use of the Children Learning In Science (CLIS) learning model on the understanding of science learning concepts for fourth grade students of SD Negeri 2 Sedayu, Semaka Tanggamus in 2021/2022 was found. In this study, the approach used by the researcher is a quantitative approach. The type of research used in this research is experimental research. The research design used in this study was a pretest-posttest control group design, in class IV SDN 2 Sedayu SemakaTanggamus with 19 students in class A (control) and class B (experimental). The results show that there is an effect of the Children Learning In Science (CLIS) learning model on the understanding of science learning concepts for fourth grade students at SD Negeri 2 Sedayu, 2021/2022. Based on the results of the T test, namely Sig. (2-tailed) that is 0.00 Ha is accepted, which means 0.00 < 0.05 indicates there is a significant effect on the difference in treatment given to each variable. Then the treatment given after the pretest on the posttest can be seen, namely with a significance <0.05 then there is an influence on a treatment that has been carried out. The difference in treatment seen from the mean value on the pretest and posttest is 17.89474.

References

Anggi, dkk. (2016). Buku Guru Kelas IV, Tema Indahnya Kebersamaan, Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Arikunto, S. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arisantiani, Putra & Ganing. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Childrens Learning In Science (Clis) Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Journal of Education Technology. 1 (2), 126.

Amin. (2022). Model pembelajaran kontemporer. Jakarta: cv the publish.

Fiteriani, I. & Solekha, I. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melaui Model Pembelajaran Contexual Teaching And Learning (CTL) pada siswa kelas V MI Raden Intan Wonodadi Kecamatan Gadingrejo Kabupaten Pringsewu Tahun Pelajaran 2015/201. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 3 (1),105.

Fiteriani, I. (2017). Studi Komparasi Perbedaan Pengaruh Pemahaman Konsep Dan Penguasaan Keterampilan Proses Sains Terhadap Kemampuan Mendesain Eksperimen Sains, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 4 (1).

Hartini, R. (2016). Peningkatan aspek iterasi SAINS melalui penerapan model pada pembelajaran IPA terpadu. Jurnal edusains. 8 (1), 96

Hartono. (2017). “Peningkatan Aktifitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar”. 2 (7), 126.

Haryanto. (2004). Sains Untuk Sekolah Dasar Kelas IV. Deepublish: Erlangga.

Lafudin (2017). Belajar & Pembelajaran.Yogyakarta: Deepublish.

Made, I. & Wandi. (2009). Pengembangan Dan Pendidikan Dan Tenaga Kependidikan, Hakikat Ipa Dan Pendidikan Ipa. Jakarta : Deepublish.

Muliyani, R. Dkk. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Terpadu Siswa Melalui Implementasi Level Of Inquiry. Jurnal Tadris 02 (2), 81.

Nelly & yasinta. (2019). pembelajaran ipa di sekolah dasar. Sleman Yogyakarta: deepublish cv budi utama.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali.

S. Izzatus (2019). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Pendidikan. jurnal al hikmah 7 (1), 34.

Samatowa, S. (2011) Pembelajaran IPA di Sekolah. Jakarta Barat: Indeks.

Septianti, N. & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar .Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 2 (2), 9.

Sri lahir, dkk. (2017). Peningkatan prestasi belajar melalui model pembelajaran yang tepat pada sekolah dasar sampai perguruan tinggi.Jurnal edunomika 1 (1), 2.

Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Sugiono. (2016). Metode penelitian (pendekatan kuantitatif, kualitatif, R& D). Bandung : alfabeta.

Sugiono. (2017). Metode penelitian (pendekatan kuantitatif, kualitatif, R& D). Bandung : alfabeta.

Sukardi. Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi Dan Praktiknya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sulton. (2017). Pembelajaran IPA Yang Efektif Dan Menyenangkan Bagi Siswa.Jurnal Iain Kudus 2 (1), 40.

Sundari (2015). Pengertian Pendekatam, Strategi, Metode, Teknik Dan Model Pembelajaran. Jurnal Pujangga 1 (1), 3.

Suparno, P. (2001). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Syafril, zalhendri. (2017). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Kencana: Cimanggis Depok.

Tri Handayani (2017). Hasil Belajar Materi Gaya dan Gerak melalui Penerapan Permainan. Indonesian Journal of Primary Education 1 (1), 2.

Uron, Roberta. (2021). Belajar dan pembelajaran: Bandung: cv media sains.

Yuyu Hendawati, Cici Kurniati. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Materi Gaya Dan Pemanfatannya, jurnal pendidikan ke-sd-an 13 (1) ,17.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

Rindi Antika, N. ., Sutiyono, A. ., & Elvadola, C. . (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI 2 SEDAYU SEMAKA TANGGAMUS TAHUN 2021/2022. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 529–536. Retrieved from https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/576