PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GENERATIF TERHADAP HASIL BELAJAR IPA KELAS V SD NEGERI 1 JOHARAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Experimental, Generic, IPAAbstract
The study is intended to see the effects of studying v-grade science after using the generic learning model. The method used in this study is experimental research, which is to see the results of treatment, it will produce a result of absolute data using Numbers or quantitative, in this data-collection technique using the normality test, the homogeneity test and the hypothetical test. The tools used in this study are subject to a quiz on grade 7 subtheme 1 with 25 problem items and observation sheets. The study is conducted in 1 joharan v class with samples of the va class learners as an experiment class and vb class learners as a control class. This research USES the hypothesis that is that the h1 is accepted if t counts less than the table t. Therefore, statistika results in 3.84 test results of 3.84 and t tables 1.68 or may mean a hypothetical test of h1 being rejected and h2 accepted or may conclude that there is a result of learning science class v theme 7 subtheme 1 using the generic learning model.
References
Arikunto, Suharsimi. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Aryani, Putu Alit. (2011). Penggunaan Model Pembelajaran Generatif Berbantuan.
Dimyanti, Mudjiono.(2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:PT. Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. (2009). Proses Belajar Mengajar.Jakarta:PT Bumi Aksara.
Hamdani Dedy, Kurniati Eva & Sakti Indra. (2012). Jurnal Exacta, Vol. X No. 1 (diakses pada tanggal 7 maret 2022).
Hasbullah. (2011). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Helmiati, Z. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Huda, Miftahul. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lembar Kerja Siswa (LKS) Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Respon dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 4 Suana Kecamatan Nusa Penida Kabupaten Klungkung Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FIP Undiksha.
Manerfah, Ros Aini. (2020). Meningkatkan Hasil dan Prestasi Belajar Matematika Bilangan Bulat Menggunakan Pendekatan PAKEM Pada Siswa Kelas IV SDN 8 Gedung Air.Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2, (1), 23
Nurdyansyah, Eni Fariyatul Fahyuni. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Pembelajaran Generatif Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis IPA Siswa SD Kelas V Gugus II Kecamatan Tejakula. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol: 2 No. 1 Tahun 2014. (diakses pada 20 Maret 2022 )
Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: PT. Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Widyaningsih Sri, Haryono & Saputro Sulistyo. (2012) JURNAL INKUIRI ISSN: 2252-7893, Vol 1, No 3 (diakses pada tanggal 7 maret 2022).
Wijayanti, Dwi Antari Dkk.2020.Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis siswa SMA AL-Azhar 19 Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif.Jurnal pendidikan matematika.