UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PPKN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 2 GEDONG AIR TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Direct Instruction, Learning Outcomes, Learning MotivationAbstract
This research is motivated by the decrease in learning motivation and learning outcomes in the content of Civics lessons for class VB students of SD Negeri 2 Gedong Air, besides that teachers also have not used a suitable learning model for students. This study aims to analyze the increase in learning motivation and learning outcomes of students in class VB SD Negeri 2 Gedong Air through the Direct Instruction learning model in the subject of Citizenship Education. This research is included in Classroom Action Research (CAR) with the Kemmis & Mc Taggart model which consists of four stages, namely planning, action, observation, and reflection which is carried out in two cycles. The subject of this research is class VB SD Negeri 2 Gedong Air with a total of 22 students, in learning theme 7 sub-theme 3 for the academic year 2021/2022. The results showed an increase in student motivation in class VB SD Negeri 2 Gedong Air in the initial conditions of student learning motivation by 60.3% increased to 69.8% in the first cycle, and 81.1% in the second cycle, while the percentage of student learning outcomes of Civics who achieving KKM (70) increased from the initial condition 36.3%, in the first cycle to 72.8% and in the second cycle to 95.4%, so it can be concluded that the direct instruction model can increase learning motivation and eye learning outcomes. Civics lessons for fifth graders at SD Negeri 2 Gedong Air.
References
A.M,Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Aqib dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru. Bandung: Yrama Widya
Arianti.(2018).Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.Didaktika Jurnal Kependidikan.12(2).117-134
Arikunto, Suharsimi. Suhardjono. Supardi. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Asri Rajagukguk, Puji. (2020). “Hubungan Minat dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 064027 Medan Polonia Tahun Ajaran 2019/2020”. Skripsi. Medan: Universitas Quality
Candra, Futri Atika,Berchah Pitoewas, Yunisca Nurmalisa. (2017). Pengaruh Belajar Kelompok Terhadap Pencapaian Kompetensi Dasar Dalam Mata Pelajaran PPKn. Jurnal Kultur Demokrasi.5(7),1-12
Dalimunthe, Nurhamidah.(2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung ( Direct Instruction) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V SD Negeri 291 Simpang Gambir. Jurnal Guru Kita, 2 (1), 83-90
Djamaluddin, Ahdar. Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Yogyakarta: CV Kaffah Learning Center
Dwi Pertiwi,Amalia.,Siti Aisyah Nurfatimah.,Dkk. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu.5(5), 4328-4333
Emda, Amna. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal. 5(2),93-196
Hastari, R., Zuhroh, Y., Purwanto, P.,Dkk.(2020). Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction). Jurnal Tadris Matematika, 3(1), 21-30.
Hunaepi. Taufik Samsuri. Maya Afrilyana. (2014). Model Pembelajaran Langsung Teori dan Praktik. Mataram: Duta Pustaka Ilmu
Indah. (2020). Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kota Magelang. Universitas Muhammadiyah Magelang: Jurnal Vardika (Di akses pada tanggal 18 November 2021)
Jessy Tanod,Mareyke dan Ambyah Harjanto. 2019. Strategi Pembelajaran Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pranala
Khodijah, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Direct Instruction dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Cerita Inspiratif Siswa SMP Negeri 33 Palembang. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 20(1), 103-115.
Makalikang,Misye.,Roos M.S. Tuerah., & Danny A.Masinambow.(2021). Peran OrangTua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Pada Masa Covid-19 Di SD Katolik 21 Gunung Tabor Manado. Edu Primary Journal:Jurnal Pendidikan Dasar,2(2),1-12
Nasrah. A Muafiah. (2020). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 03(2). 207-213 November 2021).
Oemar Hamalik. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Purwanto. (2020). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta:Pustaka Belajar
Setyawan, D., & Riadin, A. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Direct Instruction (DI) Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Peserta Didik Kelas V SDN-1 Langkai Palangka Raya. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(1), 1-9.
Setyawan, Dedy.,Agung Riadin. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Direct Instruction (DI) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Peserta Didik Kelas V SDN-1 Langakai Palangka Raya. Pedagogik Jurnal Pendidikan 15(1), !-9
Setyowati. (2007). “ Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 13 Semarang”. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Suprihatin,Siti. (2015).Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi.3(1),73-82
Sutiyat no, S. (2017). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: K-Media.
Tihajar, T. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Direct Instruction Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Persamaan Linear Dua Variabel Di Kelas VIII/5 SMP Negeri 2 Peusangan Tahun Pelajaran 2019/2020. LENTERA ( Jurnal : Sains, Teknologi, Ekonomi, Sosial Dan Budaya), 5(6). 31-34.
Winata, Hendri. Moch Ilham Sidik NH. (2016). Fakultas Pendidikan Ekonomi dan Bisnis. Universitas Pendidikan Indonesia (Diunduh pada tanggal 18 November 2021).
Yoga Cipta Wardhana, Muhammad. (2019). “Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan”. Skripsi. Malang: Universitas Negeri Malang