PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV SDN 1 TANJUNG SENENG

Authors

  • Qotrun Nada Rosyidah STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ambyah Harjanto STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ridho Agung Juwantara STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Mathematics learning, interest in learning, learning outcomes, Problem Based Leraning model

Abstract

The low interest and learning outcomes of fourth grade students at SDN 1 Tanjung Seneng encouraged researchers to conduct classroom action research at the school. The purpose of this study was to determine the application of Problem Based Learning modri in inccreasing interest and learning outcomes in matematics in fourth grade students at SDN 1 Tanjung Seneng. The study uses a Clasroom Action Research (CAR) design which consists of 4 stages, namely the planning stage, the implementation stage, the observation stage, and the reflection stage. The research was conducted in two cycles consisting of 3 meetings. The subjects used in this study were fourth grade students of SDN 1 Tanjung Seneng, tataling 18 students. The types of data used are quantitative and qualitative data. The result of the research obtained are in the form of results of observations of stuent learning activities, hard testing of student learning interest questionnaire sheets, and results of final evaluation tests of learning. The results showed that the percentage of students interest in learning in the pre-cycle was 50,69% in the moderate criteria, increased in the first cycle to 67,77% with sufficient criteria, and increased again in the second cycle to 77,36% with good criteria.  The average value of the class in the final evaluation results of the first cycle of learning reached 77,78%, and increased in the second cycle the persentage of completeness of 88,89%.

References

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, & Suryani. (2019). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara

Astuti, Nur Yuniati Dewi. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV A Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ittihad Kota Jambi. Skripsi. Jambi: Gelar Strata Satu Universitas Islam Negri Sultan Thaha Syaifuddin Jambi

Azmi.Faisal. (2009). Psikologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara

Dores, Olenggius Jiran, Fatkhan Amirul Huda, & Rusita Riana. (2019). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal J-PIMat Vol 1 No.1, 39

Fauzia, Hadist Awalia. (2018). “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD”. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Volume 7, Nomor 1, 42.

Gunantara, GD, Md Suarjana, & Pt. Nanci Riastini. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesa Jurusan PGSD (Vol: 2 No: 1).

Kistian, Agus. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Ujong Tanjong Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Genta Mulia, Volume X No, 1. 92.

Pagarra, Hamzah. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Solving pada Siswa Kelas V SDN Kakatua Kecamatan Marisokota Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan,Volume VI Nomor 3, 205. DOI: http://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend

Pamungkas, Andika Dinar, Firosalia Kristin, & Indri Anugraheni. (2018). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas 4 SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.3, No.1,288.

Pratiwi, Ratna Dwi. (2013). “Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan Melalui Model Problem Based Learning Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Randunggunting 4 Kota Tegal. Skripsi. Semarang: Gelar Strata Satu Universitas Negeri Semarang.

Pratiwi, Titin Eka. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Menigkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Luas Bangun Datar Siswa Kelas VB SDN Sumbersari 01 Jember. Skripsi. Jember: Gelar Strata Satu Universitas Jember.

Putri, Ila Ilyadi. 2015. Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Tema Air Bumi Dan Matahari Melalui Pbl Dan Media Konhkret Di Sdn Petompon 01 Semarang. Skripsi. Semarang: Gelar Strata Satu Universitas Negeri Semarang.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Jakarta: Rajawali Pers

Rusmono. (2020). Strategi Pembelajaran Dengan Problem Based Learning Itu Perlu Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Bogor: Ghalia Indonesia

Sari, Reni Ratna. (2020). Peran Guru Kelas Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sd Negeri 3 Sidodadi Kecamatan Pekalongan Kabupaten Lampung Timur. Skripsi. Metro: Gelar Strata Satu Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.

Sari, Yunita Patma & Wasitohadi. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Papan Pecahan Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Muatan Pelajaran Matematika Siswa Kelas 4 SD N Kopek Kecamatan Godong. Jurnal Pendidikan Berkarakter Vol. 1 No. 1, (Hal. 166-167).

Surya, Yenni Fitra. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan hasil Belajar Matematika Siswa kelas IV SDN 016 Langgini Kaupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 1, No.1, hal. 38.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Nada Rosyidah, Q. ., Harjanto, A. ., & Agung Juwantara, R. . (2023). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV SDN 1 TANJUNG SENENG. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 615–624. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/932