UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBING PROMPTING PADA SISWA KELAS V SDS TRI SUKSES LAMPUNG SELATAN TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Tetia Ningsih STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Buang Saryantono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Elvandri Yogi Pratama STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Problem Solving Ability, Probing Prompting Learning Model

Abstract

This research was conducted based on the problems that occurred in class VB SDS Tri Sukses Lampung Selatan, namely the low ability of students to solve mathematical problems. One of the right models is using the probing promting learning model. The purpose of this study is to determine the increase in mathematical problem solving abilities with the Probing Prompting model. This type of research uses Classroom Action Research (PTK) which was carried out at SDS Tri Sukses South Lampung in class VB students. PTK research was conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, reflection. The data collection technique used is a test of mathematical problem solving ability, observation. The research results obtained were the results of the problem solving ability test in the first cycle were 15.38% in the second cycle to 88.46%. This shows that the test of mathematical problem solving abilities on fractional arithmetic operations material using the Probing Prompting model shows very good results. Based on the results of this study, it can be concluded that the Probing Prompting learning model can improve the ability to solve math problems at SDS Tri Sukses Lampung Selatan.

References

Arikunto, Suharsimi (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Hadi, S & Radiyatul. 2014. Metode pemecahan masalah menurut polya untuk mengembangkan kemampuan siswa dalam pemecahan masalah matematis di sekolah menengah pertama. EDU-Mat Jurnal Pendidikan Matematika, 2:53- 61

Hendriana, H., & Afrilianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Bandung: Refika Aditama.

Kholif, S. (2014). Membandingkan kemampuan pemecahan masalah matematika yang memperoleh model pembelajaran langsung dengan pembelajaran berbasis masalah (ProblemBased Learning) di kelas VII SMP YPI Darussalam 1 Cerme Gresik. Jurnal Pendidikan Matematik. (Online), (http://digilib.umg.ac.id/files/disk1/19/jipptumg--sitikholif-1838-3-bab3.pdf), diakses22 Maret 2018.

Maskur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177-186.

Mulyono, B., & Hapizah, H. (2018). Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2),103-122. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol3no2.2018pp103-122

Mustika, Helma. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika.

Pramesti, Anggi. (2016). Penerapan Probing Prompting untuk peningkatan koneksi matematis dan pemahaman konsep matematika Pada Siswa Kelas VIII–A SMP Negeri 1 Kepil. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Purworejo, 24 (3), 172-177. Tersedia di: http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/ekuivalen/artickle/view/3213 [diakses pada 18 januari 2017 pukul 14:25]

Rahmawati, P. (2018). Mengenal Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Perbatasan. Sidoarjo: Uwais Insprirasi Indonesia.

Ridwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel. Bandung: Alfabeta

Roebyanto, G., & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika untuk PGSD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Siagian, Muhammad Daut. 2016. Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika, dalam MES (Journal of Mathematics Education and Science) Jakarta: CV. Rajawali.

Sriyanto. (2007). Strategi Sukses Menguasai Matematika, Indonesia Cerdas, Yogyakarta.

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet.

Suherman, E. (2003). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Bandung: JICA–Universitas Pendidikan Indonesia.

Wahyuddin. (2016). analisis kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal. tradis matematika, 148-160

Wahyudi, & Budiono, I. (2012). Pemecahan Masalah Matematika. Salatiga: Widya Sari Press.

Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Ningsih, T. ., Saryantono, B., & Yogi Pratama, E. . (2023). UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBING PROMPTING PADA SISWA KELAS V SDS TRI SUKSES LAMPUNG SELATAN TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 599–606. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/pgsd/article/view/930