PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI PANCAINDRA KELAS IV DI SD NEGERI 2 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2023/ 2024
Keywords:
Student Worksheets, Problem Based Learning, Five Senses MaterialsAbstract
This research aims to Develop a Student Worksheets (LKPD) based on Problem Based Learning for science subjects on five senses materials. This research was carried out using ADDIE ( Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) to evaluate the Elegibility, Electivity, and attractiveness of the student worksheets at SDN 2 Rawa Laut Bandar Lampung. The Elegibility test was performed by 3 experts validation in the field of learning materials, learning aids design and linguistic. The results obtaind percentage above 81% from all experts, which means the sudent worksheets is “Eligible”. The efectivity test was evaluated by students learning outcomes after using the worksheets in class and the result is “Very Good”. The effectivetiess test was analyzed by question for teachers and students after using the worksheets in class. The result showed that the worksheets was”Very Effective and Interesting”.
References
Abdul, Majid. 2008. Perencanaan Pembelajaran, Mengembangkan Standar Kompetensi Guru, Cet. IV, Bandung: Remaja Rosda Karya.
Akbar, Sa’dun. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RAJA GRAFINDO PERSADA.
Aryanti. (2020). Inovasi Pembelajaran Matematika di SD (Problem Based learning Berbasis Scaffolding, Pemodelan dan Komunikasi Matematis). Yogyakarta: Deepublish.
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.
Depdiknas. (2008). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional.
Eko Putro Widoyoko, Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012), h. 242.
Haryanti, Y. D. (2017). Model Problem Based Learning Membangun Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 57-63.
Hermuttaqien, B. P. F., Aras, L., & Lestari, S. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 16–22. https://doi.org/10.56393/kognisi.v2i4.1354.
Istiqomah. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD)Berbasis Inkuiri Tema 6 Panas dan Perpindahan pada Pembelajaran Tematik Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Sungai Duren. Skripsi. Jambi : Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Jaya Yanti Nur Istiqomah, Endang Indarini. 2021. “Meta Analisis Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika” dalam Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika Volume 05, No. 01.
Kosasih. (2021). Pengembangan Bahan Ajar . Jakarta Timur : Bumi Aksara.
Lestari, S. W., Subhan, M., & Pratama, D. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Ipa Berbasis Model Problem Based Learning (Pbl) Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 2021. http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/judha.
Nurriyah, A., Suhartiningsih, & Kurniasih, F. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Menulis Permulaan Berdasarkan Kurikulum 2013 Tema 5 Subtema 1 Kelas II SDN Slawu II Jember. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 58-67.
Pawestri, E., & Zulfiati, H. M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Untuk Mengakomodasi Keberagaman Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas Ii Di Sd Muhammadiyah Danunegaran. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 6(3). https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8151.
Retnaning Tyas. (2017). Kesulitan Penerapan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Tecnoscienza. Vol 2 No 1.
Riduwan, Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula (Bandung: Alfabeta, 2005), h. 89.
Sari, A.P.P dan Lepiyanto, A. (2016). “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scientific Approach Siswa SMA Kelas X pada Materi Fungi”. Jurnal Pendidikan Biologi. 7, (1), 42-48.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alphabet.
Suprijono, Agus. 2016. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susanto, A. (2016). Teori belajar & pembelajaran di sekolah dasar. Kencana.
Syamsu, F. D. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berorientasi Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. Genta Mulia, 65-79.
Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation on Instruction in the Elementary Grades (ED443572). ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443572.pdf
Trianto,(2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif (Jakarta:Kencana Prenada Media Group) h.222.
Umbaryati.(2016). Pentingnya LKPD pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika. Journal.unnes, 217-225.
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pengantar ringkas). Yogyakarta: Garudhawaca.