UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEJARAH DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZEL BERBASIS PUZZEL MAKER PADA SISWA KELAS X SMA DARUL ILMI BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Fadila Sa’bania STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wayan Satria Jaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ozi Hendratama STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Crossword Puzzel Learning Method, History Learning Outcomes, History Subject

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase in history learning outcomes using the Crossword Puzzel method for Class X SMA Daarul Ilmi Bandar Lampung. The type of research used in this research is classroom action research. This research was conducted at SMA Daarul Ilmi Bandar Lampung. The research subjects were Class X students consisting of 22 students. The research was conducted in two cycles consisting of four competencies in each cycle, namely planning, action, observation, and reflection. This research was conducted collaboratively between researchers and history teachers. The data collection technique uses tests, observations, and documentation. Analysis of the data used by student activities and student learning outcomes data. After this research was carried out by applying the Crossword Puzzel learning method, the results of the study showed that there had been an increase in history learning outcomes in the material of the world's early civilizations. Learning through the application of the Crossword Puzzel method can improve student learning outcomes in class X SMA Daarul ilmi this can be seen in cycle I The percentage of completeness was (54.54%) and increased in Cycle II by (81.81%). From these results it can be concluded that the use of the Crossword Puzzel method can improve Learning Outcomes of solar history of early world civilizations for class X SMA Daarul Ilmi Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year.

References

Agus, Suprijono. (2010). Cooperative Learning, Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ahmad, susanto. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar, Jakarta: kencana pranamedia group.

Anas, Sudijono. (2007). “Pengantar Evaluasi Pendidikan”, Jakarta: PT: Raja Grafindo Persada.

Aqib, dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Yrama Widya.

Aqib, Zaenal dkk. (2017). Model-model media dan strategi pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.

Aqib, Zaenal dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Yrama Widya.

Cahyo, Agus N. (2011). Gudang Permainan Kreatif Khusus Asah Otak Kiri Anak. Jakarta: Flashbook.

Depdiknas. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Farida, Jaya. (2015). Perencanaan Pembelajaran. Medan: tpn.

Hastuti, S. P. (2021). Upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar ips pada materi pelaku kegiatan ekonomi melalui pembelajaran crossword puzzle bagi siswa kelas viii-h smp negeri 1 jaten semester genap tahun pelajaran 2019/2020. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 6(1), 6-19.

Heri. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Hisyan zaini, dkk. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Hisyam Zaini. (2007). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Isjoni. (2010). Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isjoni. (2007). Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Ismail, Sukaedi. (2013). Model-Model Pembelajaran Modern. Yogyakarta:Tunas Gemilang Press.

Kosim, E. (1988) . Metode Sejarah; Asas dan Proses. Bandung: Jurusan Sejarah UNPAD (untuk kalangan sendiri).

M. Dalyono, (2012). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

M. Ghanoe, (2010). Asah Otak Anda dengan Permainan Teka-Teki, Yogyakarta:Buku Biru.

Maya, S., & Nurhidayah, N. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzel Berbasis Aplikasi Puzzel Maker Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Biotek, 8(2). 166-177

Muhibin Syah, (2009). Psikologi Belajar, Jakarta: Rajawali Pers.

Mulyadi, (2010). “Evaluasi Pendidikan: Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan di Sekolah”, Malang:UIN-Maliki Press.

Mursilah, M. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas XII Smk Nurul Huda Sukaraja. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1(1), 37-47..

Mustaqim dan Abdul wahid. (2010). Spikologi pedidikan,Jakarta: Rineka Cpta.

Permana, S., & Sintia, N. I. (2021). Penerapan metode pembelajaran crossword puzzle (teka-teki silang) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ips kelas viii di smp baiturrosyad lembur awi pacet. Resource| Research of Social Education, 1(1), 18-27.

Poedjiadi, Anna. (2005). Sains dan Teknologi Masyarakat. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ramadani, A. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Berbasis Aplikasi Puzzle Maker Terhadap Hasil Belajar Biologi Konsep Kingdom Animalia Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Maros. Jurnal Binomial, 2(2).

Ramayulis. (2013). Profesi dan etika keguruan. Jakata: Kalam Mulai.

Republik Indonesia, Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Silberman,Mel. (2005). Active Learning 101 Strategi pembelajaran Aktive. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Memengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sri Haryati Oktavia, Zakir Has, “Pengaruh Metode Pembelajaran Croosword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas VIII Smp Bukit Raya Pekanbaru” Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR Vol 5 No 1 Tahun 2017, hlm. 44-45

Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Suharsimi Arikunto, dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progresif. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Sa’bania, F. ., Satria Jaya, W., & Hendratama, O. (2023). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEJARAH DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZEL BERBASIS PUZZEL MAKER PADA SISWA KELAS X SMA DARUL ILMI BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023. Palapa: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 5(1), 155–166. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/palapa/article/view/714