PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GENERATIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEJARAH PADA MATERI PERLAWANAN BANGSA INDONESIA TERHADAP PENJAJAHAN BANGSA BARAT SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 2 GEDONG TATAAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Authors

  • Rizki Dini Pangestu STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Siti Suratini Zain STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Yulia Siska STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Learning Model, Generative, Learning Outcomes

Abstract

 

This classroom action research is motivated by 1) the low learning outcomes of students in history learning, 2) the use of learning models is rarely used in history lessons. The author uses the Generative learning model in this study is expected to improve the learning outcomes of history class XI IPS students at SMA Negeri 2 Gedong Tataan. This research was conducted in 2 cycles, each cycle consisting of 4 stages, namely: planning, implementation, observation, and reflection. This research uses a generative learning model in the history learning process. The subjects in this study were students of class XI IPS SMA Negeri 2 Gedong Tataan, totaling 23 students. Based on the results of the research conducted, it shows that the percentage of student activity in learning history has increased by 78.1%, and cycle II is 84.3%. The percentage of student learning outcomes in history learning through tests has increased. In the pre-cycle the percentage of completeness was 21.73%, the first cycle was 39.13%, and the second cycle was 78.26%. Judging from these results, it can be concluded that history learning activities by applying the generative learning model can improve history learning outcomes for students in class XI IPS SMA Negeri 2 Gedong Tataan.

 

References

Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Afandi, dkk. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Semarang: Sultan Agung Press

Abadi, dkk, (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 2.(2) 201=208

Dimyati.Mudjiono. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Firmansyah. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika.Jurnal Pendidikan UNSIKA. 3(1). 34-44

Huda, Miftahul. (2017). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Istarani, (2011). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Ngalimun, (2016). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Nur, (2014), Penerapan Model Pembelajaran Generatif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri Makasar. Jurnal Pendidikan Fisika. 3,(1), 1-13

Mulyana, (2014), Model Pembelajaran Generatif Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep IPS Pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 23,(2), 26-33

Pratama, dkk. (2017), Penerapan Model Pembelajaran Generatif Dengan Menggunakan Virtual Laboratorium Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IX SMP Negeri 8 Banda Aceh.Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM)Pendidikan Fisika.2.(1), 149-153

Rofiah., dan Irwandani (2015), Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Pokok Bahasan Bunyi Peserta Didik MTS Alhikmah Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika AL-BiRuNi. 04,(2), 165-177

Sumadayo. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sudjana. (2018). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Syirlatih, dkk. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Generatif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 9 Makasar. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika. 10,(3) 293=301

Samparadja.,dkk, (2020), Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII SMP 34 Konawe Selatan. Jurnal Penelitian Matematika, 8,(1) 135-148.

Tampubolon, Saur. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Wulandari., dan Firmansyah (2016), Penerapan Model Pembelajaran Generatif Untuk Mengurangi Miskonsepsi Pada Materi Gerak Melingkar. Serambi Akademica. 4,(1) 18-27

Downloads

Published

2021-06-23

How to Cite

Dini Pangestu, R. ., Suratini Zain, S. ., & Siska, Y. . (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GENERATIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEJARAH PADA MATERI PERLAWANAN BANGSA INDONESIA TERHADAP PENJAJAHAN BANGSA BARAT SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 2 GEDONG TATAAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Palapa: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 3(1), 1–9. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/palapa/article/view/150