PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS REALISTIKTERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SEMESTER GANJIL UPT SMP NEGERI 35 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Agista Ramadona STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Fitriana Rahmawati STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

interactive multimedia, realistic approach, problem-solving

Abstract

The ability of Grade VIII Students in Even Semester UPT SMP Negeri 35 Bandar Lampung in the Academic Year 2022/2023. The method used in this research is the experimental method. This research is experimental research with the research population, namely all students of class VIII. Class VIII D is the experimental class and class VIII E is the control class. The sampling technique used is Cluster Random Sampling. Measuring students' mathematical problem-solving abilities using a test in the form of an essay with 5 questions. Data analysis used simple statistical analysis with the t test formula with thit = 3,07 at a significant level of 5% obtained tdaf = t(1-1/2 ) = 1,67 meaning ttes > tdaf then H0 is rejected then is accepted thus can it was concluded that there was an effect of the use of realistic-based interactive multimedia on the mathematical problem-solving abilities of class VIII UPT SMP Negeri 35 Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year.

References

Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hardskills dan Softskills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Jackson Pasini Mairing. (2021). Pemecahan Masalah Matematika.

Lestari, K. eka, & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Noverdika, Y. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Model Tutorial dalam Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 17 Padang. volume 5 N.

Nurdiana, A. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas X IPA.

Rahmawati, A. S., & Dewi, R. P. (2019). Penggunaan Multimedia Interaktif (MMI) Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika.

Robbia, A. Z., & Fuadi, H. (2020). Pengembangan Keterampilan Multimedia Interaktif Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik di Abad 21. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 117–123.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Ramadona, A., Nurdiana, A., & Rahmawati, F. . (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS REALISTIKTERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SEMESTER GANJIL UPT SMP NEGERI 35 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 5(1), 37–48. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/832