PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS PROBLEM SOLVING MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR UNTUK SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 TUMIJAJAR KABUPATEN TULANG BAWANG BARAT TAHUN PELAJARAN 2020/2021
Keywords:
development of mathematics modules, problem solvingAbstract
The research aims to determine: (1) the quality of the Problem Solving-based math module on the flat-sided geometric material in terms of the validity and practicality of the teaching materials, (2) the effectiveness of the Problem Solving-based math module on the flat-sided geometrical material in terms of student learning outcomes. This research is development research. The stages in the development are analysis, design, development, implementation, and evaluation. Product validation is carried out by 6 expert lecturers in accordance with their fields. A practical questionnaire to measure the response of class VIII students of SMP Negeri 1 Tumijajar in product trials and learning outcomes tests to measure the effectiveness of the module as a teaching material. The results of material validation on aspects of content quality, coverage determination and Problem Solving obtained a value of 3.87 with a percentage of 96.75% with valid criteria. Media validation both on paper size on the module, module skin design, and module content design got a value of 3.79 with a percentage of 94.75% with valid criteria. Language validation on aspects of sentence structure accuracy, understanding of messages and information as well as being straightforward gets a value of 4 with a percentage of 100% with valid criteria. After using the module that has been developed, students experience an increase in the completeness of mathematics learning outcomes in the flat-sided geometry material to 74.19% of the number of students and there is a positive response from students who state that the practical module has an average student questionnaire of 3.97 with a percentage of 99 ,25%. Thus, the Problem Solving-based mathematical module on the flat-sided geometry is feasible to be used as teaching material.
References
AB, Sutrisno, J., (2019). ‘’Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri’’. Tangerang: Lembaga Literasi Dayak.
Aditia, M. T., dan Muspiroh, N. (2013). ‘’Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Sains, Lingkungan, Teknologi, Masyarakat, dan, Islam (SALINGTEMASIS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Ekosistem Kelas X di SMA NU (Nahdatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon’’. Jurnal Scientiae. 2, (2), 1-20.
Ani, F., (2019). Model Pemecahan Masalah (Problem Solving) Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri No.166/Vii Guruh Baru I Kec. Mandi Angin Kab. Sarolangun. Skripsi pada Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Thaha Saifuddin: tidak diterbitkan.
Anugraheni, I. (2019).’’Pengaruh Pembelajaran Problem Solving Model Polya Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Mahasiswa’’. Jurnal Pendidkan. 4, (1), 1-6.
.
As’ari, A.R. et al. (2017).Matematika. (2017). Jakarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Bawul, D.A. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Problem Solving Polya Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Skripsi pada FIKS UN PGRI Kediri : tidak diterbitkan.
Cahyani, H., dan Setyawati, R.W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 151-160. Tersedia: https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21635. [ 01 Juni 2021].
Cahyadi, R.A.H. (2019).’’Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model’’.Education Journal. 1, (3), 35-43.
Hadi , S., dan Radiyatul. (2014). ‘’ Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama’’. Jurnal Pendindikan Matematika. 2, (1), 53-61.
Harahap, S. (2018).’’Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bangun Ruang Sisi Datar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas VIII-G SMP Negeri 13 Tangerang’’. Jurnal Pendidikan Matematika. 5, (8), 535-544.
Lasmiyati, dan Harta, I. (2014).‘’Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP ‘’. Jurnal Pendidikan Matematika. 9, (2), 161-174.
Lestari, K.E., dan Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT Refika Aditama.
Mardiah, S., Widyaastuti, R., dan Rinaldi, A. (2018).‘’Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Inkuiri’’. Jurnal Matematika. 1, (2), 119-126.
Marsigit (2009).Matematika 2 SMP Kelas VIII. Jakarta Timur : PT Ghalia Indonesia Printing.
Noviyanti, dan Gamaputra, G. (2020).‘’ Model Pengembangan ADDIE dalam Penyusunan Buku Ajar Administrasi Keuangan Negara (Studi Kualitatif di Prodi D-III Administrasi Negara FISH Unesa)’’.Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial. 4, (2), 100-120.
Nurdiana, A. (2017). ‘’Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas x IPA’’.Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung. (2), 8-13.
Pinahayu, E. A. R., (2017). ‘’ Problematika Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Pada Pelajaran Matematika Smp Di Brebes’’. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 1, (1), 77-85.
Purwanto, Rahadi, A., dan Lasmono, s. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta : Pusat Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan (PUSTEKKOM) Depdiknas.
Putra, M., Rita, N., dan Dazzrullisa. (2017).‘’Pengembangan Prototype Pertama LKS Berbasis Tahapan Pemecahan Masalah Polya untukMeningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP’’. 4, (2), 178-187.
Rosdianto, H., Sulistri, E., dan Munandar, N (2019).‘’Penerapan Model Pembelajaran ADDIE untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kinimatika Gerak Lurus’’.Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK). 1, (5), 53-58.
Saryantono, B., Noviyana, H. (2018). ‘’Pengaruh Strategi Practice Rehearsal Pairs Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP Al-Azhar’’.Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung. 1, (2), 17-26.
Septora, R. (2017). ‘’ Pengembangan Modul Dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik Pada Kelas X Sekolah Menengah atas’’.Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro. 2, (1), 1-13.
Tjiptiany, E. N., As’ari, A.R., dan Muksar, M. (2016). ‘’Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Inkuiri untuk Membantu Siswa Kelas X Dalam Membantu Siswa SMA Kelas X Dalam Memahami Materi Peluang’’.Jurnal Pendidikan. 1, (10), 1938-1942.
Ulum, M. K., S. E. E., Ysh. Ay. S. (2020).‘’Keefektifan Model Pembelajaran ADDIE Terhadap Hasil Belajar Matematika’’.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 4, (1), 99-106.
Vermani, P., P, Arora, K., dan Syamsuardi (2017). Matematika. Bogor : Quadra.
Yohanie,D.D., dan Samijo (2019).’’ Pengembangan Modul Berdasarkan Pemecahan Masalah Polya Pada Mata Kuliah Analisis Vektor’’. Jurnal Math Educator Nusantara.5, (2), 172-181.
Yuwono, T., Supanggih, M., dan Ferdiani, R., D. (2018).’’Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya’’.Jurnal Tadris Matematika.1, (2), 137-144.