PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PRESENTASI POWERPOINT TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SEMESTER GENAP SMP NEGERI 09 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2022/2023
Keywords:
PowerPoint, problem solving skillsAbstract
This study aims to determine the effect of PowerPoint presentation media on the mathematical problem solving abilities of Grade VIII students in the even semester of SMP Negeri 09 Bandar Lampung in the 2022/23 academic year. The Cluster Random Sampling method was used to determine the sample. The sample used two classes, namely class VIII D and class VIII A. The description test was used to measure students' ability to solve mathematical problems. There are five questions that have gone through validation and reliability tests. The t-test is used to test the hypothesis. The results of hypothesis testing show the value of = 3.12 and from the t distribution table at a significance level of 5% shows = 1.67, meaning that > is 3.12 > 1.67, which indicates that the average student's ability to solve Mathematical problems using PowerPoint presentation media are higher than students using conventional learning media. It can be concluded that there is an influence of PowerPoint presentation media on the ability to solve math problems in class VIII even semester of SMP Negeri 09 Bandar Lampung for the 2022/2023 academic year.
References
Astuti, Wiji, W. (2022). Pengaruh Penggunaan Media PowerPoint Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA SMA Gowa. Jurnal Guru Membangun, 41(1), 36–45. Https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/gm.v41i1.55877
Awaliyyah, L., Sutrisno AB, J., & Kirana, A. R. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Presentasi PowerPoint Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Semester Ganjil MTs AL Ikhlas Tanjung Bintang Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2021/2022. JURNAL Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika STKIP-PGRI Bandar Lampung, 1–9.
Hadi, S., & Novaliyosi. (2019). TIMSS Indonesia (Trends In International Mathematics and Science Study). 562–569.
Hadi, S., & Radiyatul, R. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i1.603
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., &
Sumarmo, U. (2017). Hard Skill dan Soft Skill Matematika Siswa (N. F. Atif (ed.)). PT Refika Aditama.
Hikmah, S. N., & Maskar, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Micrsofot PowerPoint Pada Siswa SMP Kelas VIII Dalam Pembelajaran Koordinat Kartesius. 1(1), 15–19.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika (Anna (ed.)). PT Refika Aditama.
Noviyana, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP. 2, 44–53.
Nurhayati, N., Arafat, Y., & Fitriani, Y. (2020). Penggunaan Media PowerPoint Dalam Pembelajaran Matematika Dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(1), 75–87. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v13i1.1036
Polya, G. (1973). How To Solve It (pp. 1–255).
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Sari, T. P. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Terhadap Hasil Belajar pada Subtema Pendapatan Nasional Kelas XI IPS di SMA Negeri 22 Bandung.
Simarmata, K., Elindra, R., & Siregar, E. Y. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran PowerPoint Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 224–230. https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2684
Sumartini, T. S. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(2), 1–7. https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:jfDgJQUQWmcJ:scholar.google.com/+Peningkatan+Kemampuan+Pemecahan+Masalah+Matematis+Siswa+melalui+Pembelajaran+Berbasis+Masalah&hl=id&as_sdt=0,5
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya (P. Latifah (ed.)). PT Remaja Rosdakarya.
Wahyuni, S. (2015). Petunjuk Membuat Slide dan Melakukan Presentasi Penelitian. April, 1–3.