UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GEOGEBRA PADA SISWA KELAS VIII-D SEMESTER GANJIL DI SMP AL-AZHAR 3 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
Learning Media, Geogebra, Problem Solving SkillsAbstract
This study aims to improve mathematical problem solving skills through the use of GeoGebra media in class VIII-D SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung, with research problems in the form of low mathematical problem solving abilities. This type of research uses Classroom Action Research (CAR) which is carried out collaboratively between teachers and researchers in 2 cycles consisting of 3 meetings. At the end of each cycle, a test in the form of an essay with 5 questions is given to determine students' mathematical problem solving abilities. The subjects in this study were all students of class VIII-D SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung, totaling 26 students. The results showed that the implementation of learning with GeoGebra media was able to improve mathematical problem solving abilities. The increase can be seen from the results of the first cycle with the classical completeness percentage of 50% and the average value of 76.46 then in the second cycle it increased to 76,92% with an average value of 78.07 which means that the CAR success indicator has been achieved.
References
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dwijayani, N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dengan Menggunakan Geogebra. 11, (1). 110-111.
Ekawarna. (2013). Penelitian Tindakan Kelas (Edisi Terbaru). Jakarta Selatan : REFERENSI (GP Press Group).
Erny, dkk. (2017). Pengaruh pendekatan saintifik pada pembelajaran matematika terhadap kemampuan pemecahan dan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa kelas X IPA SMA negeri 1 KEPAHIANG. 2, (1). 1-22.
Farida, dkk. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Metode Snowball Throwing Dalam Pembelajaran Fisika di SMP. 1-14.
Hidayat, W. dan Sariningsih. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quetient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). 2, (1). 109-118.
Kesumawati, N. (2010). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. 484-493.
Lestari, K.E. dan Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Kerawang: Reflika Aditama.
Mahnun, N. (2012) MEDIA PEMBELAJARAN (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). 37, (1). 27-33.
Netriwati. (2017). Media Pembelajaran Matematika. Lampung: Permata Net.
Nisa, C. (2015).Pemecahan Masalah Matematika teori dan contoh Praktik. Mataram: Duta Pustaka Ilmu.
Nur, I. (2016). Pemanfaatan program Geogebra dalam pembelajaran matematika. Jurnal matematika dan pendidikan matematika. 5, (1). 10-19.
Ramadhani, R. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika siswa SMA melalui model Problem Based Learning berbantuan Software Geogebra. 2, (1). 70-71.
Rosalina. (2018). Pembelajaran Pemecahan Masalah Pada Materi Bangun Datar Pada siswa SD. 19, (1). 50-56.
Sudia, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran TTW (Think, Talk, Write) Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. 4, (1). 85-98.
Sutrisno AB, J. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri. Tanggerang: Penerbit Lembaga Literasi Dayak.
Syahbana, A. (2016). Belajar Menguasai Geogebra (Program Aplikasi Pembelajaran Matematika). Palembang : NoerFikri.