PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 22 PESAWARAN

Authors

  • Meta Delisa STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wayan Satria Jaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Hesti Noviyana STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Treffinger, Mathematical Problem Solving Ability

Abstract

This study aims to find out how the Treffinger learning model can affect the mathematical problem solving abilities of eighth grade students in the odd semester of SMP Negeri 22 Pesawaran in the 2021/2022 academic year with problems in the form of less than optimal mathematical problem solving abilities. This research is an experimental study using two class samples, namely class VIII.a as the experimental class and VIII.b as the control class. This sample was determined using the Cluster Random Sampling technique with a lottery procedure, where each class consisted of 32 students. The effect of the treatment given is seen through a mathematical problem solving ability test in the form of an essay as many as 5 questions which are analyzed by hypothesis testing using t-test. Based on the results of the research conducted, it was obtained and for a significant level of 5%. Thus, it is rejected, meaning it is accepted or it can be said that the average mathematical problem solving ability of students using the Treffinger learning model is greater than the average mathematical problem solving ability of students using the conventional learning model. Thus, because the application of the Treffinger model has a positive effect on students' mathematical problem solving abilities.

References

Amam, A. (2017). Penilaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. Jurnal Teori Dan Riset Matematika (Teorema). 2, (01). 2597-7237.

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Dewi, P.U.K., Mahayukti, G.A., dan Sudiarta, I.G.P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 5, (02). 168-182.

Hendriana, H., Rohaeti, E.E.,dan Sumarmo,U. (2018). Hard Skills dan Soft Skill Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Huda, M. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Janah, A.M. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP N 1 BAMBANGLIPURO.Skripsi. Yogyakarta: Tidak Diterbitkan.

Juanti, L., Santoso, B.,dan Hiltrimartin, C. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Menggunakan Model Pembelajran Treffinger. Jurnal Pemikiran dan Penellitian Pendidikan. 14, (02). 198-217.

Lestari, K.E., dan Yudhanegara, M.R.,. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika: Panduan Praktis Menyusun Skripsi,Tesis, Dan Laporan Penelitian Dengan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan Kombinasi Disertai Dengan Model Pembelajaran Dan Kemampuan Matematis. :Prakata.

Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Mtsn Dengan Menggunakan Metode Open Ended Di Bandung Barat. Jurnal Pendidikan Matematika.3, (01). 178-186.

Ngalimun. (2017). Strategi Pembelajaran: Dilengkapi Dengan 55 Modedl Pembelajaran. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Romita. (2013). Pengaruh Penerapan Mode Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Mts Hasanah Pekanbaru. Skripsi. Pekanbaru: Tidak Diterbitkan.

Selia, R., Jaya, W.S., dan Noviyana, H. (2019). Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dengan Model Treffinger. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung. 01, (02). 1-15.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siregar, S. (2015). Statistika Terapan Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta.

Sudjana. (2019). Metode Satistika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sundari, H. (2015). Model-Model Pembelajaran Dan Pemefolehan Bahasa Kedua/Asing. Jurnal Bahasa Dan Sastra. 01, (02). 105-117.

Wardani, O.P., Afandi,B., dan Chamalah,E. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Semarang: Unisula Press

Downloads

Published

2021-12-13

How to Cite

Delisa, M. ., Satria Jaya , W., & Noviyana, H. . (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 22 PESAWARAN . Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 3(2), 1–12. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/58