PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN VISUALIZATION, AUDITORY, KINESTHETIC (VAK) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SEMESTER GANJIL UPT SMP NEGERI 9 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELJARAN 2022/2023

Authors

  • Nurhasanah STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Elvandri Yogi Pratama STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Ability, problem solving, Visualization learning model, Auditory, Kinesthetic (VAK)

Abstract

This study aims to determine the effect of the Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) learning model on the mathematical problem solving abilities of eighth grade students in the odd semester of UPT SMP Negeri 9 Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year. Analysis of research data using parametric statistics. The population of this research was the students of class VIII UPT SMP Negeri 9 Bandar Lampung. The samples were taken in 2 classes, namely VIII C as the experimental class and VIII A as the control class which was taken using cluster random sampling technique. Mathematical problem solving ability is measured by an essay test with 5 questions. Hypothesis testing using t-test, with =6.35. At a significant level of 5%, =1.67 means which is 6.35>1.67. It was concluded "There is an effect of the Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) learning model on the mathematical problem solving abilities of eighth grade students in the odd semester of UPT SMP Negeri 9 Bandar Lampung in the 2022/2023 academic year". This situation is seen from the average score of the experimental class students which is 86,26, which is greater than the control class which gets an average score of 71,21.

References

Abdullah, Wardono, & Dwijanto. (2019). Peran Ethnomatematika pada Pembelajaran Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis.

Ade Lestari, dkk (2012), Penerapan Strategi Pembelajaran Matematika BerbasisGaya Belajar VAK (Visual, Auditory, Kinesthetic). E-Journal staf pengajar jurusan matematika FMIPA UNP.

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Faturahman, H. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dengan Penerapan Pendekatan Visual-Auditory Kinesthetic (VAK)

Ifanali. (2014). Penerapan Langkah-Langkah Polya Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Pecahan Pada SIswa Kelas VII SMP Negeri 13 Palu.

Lestari, K.E. dan Yudhanegara, M.R (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Nurdiana, Aty (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas X IPA. Epsilon. 1(2). 9-14.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Siregar, S. (2017). Statistika Terapan untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: PT. Kharisma Putra Utama

Saryantono, B. (2021). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Epsilon. 3(1). 10-20.

Sudjana. (2013). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Sundayana, R. (2016). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. 75–84.

Sutrisno AB, J. ., & Pratama, E. Y. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Open Ended Pada Siswa Kelas VII SMP Nusantara Bandar Lampung. Epsilon. 3(1). 43-50.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.

Downloads

Published

2022-12-16

How to Cite

Nurhasanah, Nurdiana, A. ., & Yogi Pratama , E. . (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN VISUALIZATION, AUDITORY, KINESTHETIC (VAK) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SEMESTER GANJIL UPT SMP NEGERI 9 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELJARAN 2022/2023. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 4(2), 373–380. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/530