PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS ETNOMATEMATIKA DENGAN MOTIF TAPIS LAMPUNG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PESERTA DIDIK KELAS VII SMP NEGERI 20 BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Maria Ivana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Buang Saryantono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Fitriana Rahmawati STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

development, LKPD, ethnomathematics, tapis lampung

Abstract

The research aims to: (1) produce Ethnomathematical-based LKPD products with the tapis Lampung motif for grade VII SMP, (2) improve the problem solving abilities of seventh grade students using Ethnomathematics-based LKPD with tapis Lampung motifs. This type of research is development research. The stages in the research are analysis, design, development, implementation, and evaluation. Product validation is carried out by 6 expert lecturers in accordance with their fields. Then seen the practicality through the responses of class VII students of SMP Negeri 20 Bandar Lampung in learning to use LKPD products. The results of material expert validation on the aspects of the suitability of the material with KD, material accuracy, image accuracy, material order, and ethnomathematics aspects with the average value of all aspects of 3.74 with valid criteria. Validation of media experts both in the aspects of cover design, material, illustrations or images and attractiveness obtained an average value of 3.66 with quite valid criteria. The validation of linguists on aspects of sentence structure accuracy, understanding of messages and information obtained an average value of 3.03 with valid criteria. After using the LKPD, the problem-solving ability has increased, this can be seen from the results of the post-test conducted to 30 students who achieved the criteria for problem-solving ability with good criteria of 77%. Thus the Ethnomathematics-based LKPD with the tapis Lampung motif on the material of rectangles and triangles for class VII is feasible to be used as teaching material.

References

AB, J. Sutrisno. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri. Tangerang: Lembaga Literasi Dayak.

Dimpudus, A., dan Huringding, A.C. (2019). ”Eksplosasi Etnomatematika Pada Kebudayaan Suku Dayak Sebagai Sumber Belajar Matematika Di SMP Negeri 1 Linggang Bigung Kutai Barat”. Jurnal PRIMATIKA, 8, (2), 111-118.

Fairuz, R.F., Fajriah, N., dan Danaryanti, A. (2020). ”Pengembangan LKPD Materi Pola Bilangan Berbasis Etnomatematika Sasirangan di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama”.Jurnal Pendidikan Matematika, 8, (1), 29-38.

Hendriana, dkk. (2016). ”Hard Skills Dan Soft Skills Matematika Peserta didik”. Bandung: STKIP Siliwangi Press.

Isbandiah, & Supriyanto. (2019). ”Pendidikan Karakter Berbasis Budata Lokal Tapis Lampung Sebagai Upaya Memperkuat Identitas Bangsa”. Jurnal pendidikan sejarah dan riset sosial humaniora, 2, (1), 29-43.

Khasanah, B, A., dan Fadila, A. (2018). ”Pengembangan LKPD Geometri Transformasi Dengan Motif Tapis Lampung”. Jurnal Edumath, 4,(2), 59-64.

Mawaddah, S., dan Anisah, H. (2015). ”Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran generatif (generatif Learning) di SMP”. Jurnal Pendidikan Matematika, 3, (2), 166-175.

Noer, Sri Hastuti. (2018). Desain Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Noviyana, Hesti. (2019). ”Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII”.Epsilon, 1, (2), 44-54.

Rewatus, Leton, & Suci. (2020). ”Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Pada Materi Segitiga Dan Segiempat”.Jurnal Pendidikan Matematika, 4, (02), 645-656.

Rudhito, M.A, dkk. (2019). Matematika Dalam Budaya. Kumpulan Kajian Etnomatematika. Yogyakarta: Garudhawaca.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyorini, S., dkk. (2018). ”Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Tematik Terpadu Mengintegrasikan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) dan Literasi Siswa SD Di Kota Semarang”. Jurnal Kreatif, 9, (1), 21-30.

Tegeh, I.M., Jampe, I.N., dan Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan.Yogyakarta:Graha Ilmu.

Downloads

Published

2021-12-13

How to Cite

Ivana, M. ., Saryantono, B. ., & Rahmawati, F. . (2021). PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS ETNOMATEMATIKA DENGAN MOTIF TAPIS LAMPUNG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PESERTA DIDIK KELAS VII SMP NEGERI 20 BANDAR LAMPUNG. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 3(2), 1–20. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/matematika/article/view/53