UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAHMATEMATIKA MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL DENGAN PENDEKATAN OPEN ENDED PADA SISWA KELAS VIII C SEMESTER GANJIL SMP NEGERI 1 PESAWARAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Keywords:
open-ended approach, solving mathematical problemsAbstract
This study aims to improve mathematical problem solving skills using Audio Visual media with an Open Ended approach to class VIII-A students of SMP Negeri 1 Pesawaran, with research problems in the form of not optimal mathematical problem solving abilities. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted collaboratively between teachers and researchers in 2 cycles consisting of 3 meetings. At the end of each cycle, a test in the form of an essay with 5 questions is given to determine students' mathematical problem solving abilities. The research subjects were students of class VIII-A of SMP Negeri 1 Pesawaran, totaling 32 students. The results showed that the implementation of learning with the Open Ended Approach was able to improve mathematical problem solving abilities. The increase can be seen from the results of the first cycle with the classical completeness percentage of 78% and the average value of 69.56 then in the second cycle it increased to 91% with an average value of 88 which means that it has reached the predetermined CAR success indicator, which is 80% .
References
Mariam, S, Nuni, M. , Devina, N. , Dkk (2019)."Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Mtsn Dengan Menggunakan Metode Open Ended Di Bandung Barat”. Jurnal Pendidikan Matematika. 1, (3). 178-186.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Lestari, K. E , Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika; Panduan Praktis Menyusun Skripsi, Tesis, Dan Laooran Penelitian Dengan Pendekatan Kuantitatif , Kualitatif, Dan Kombinasi Disertai dengan Model Pembelajaran dan Kemamouan Matematis. (Belum Kota) : Prakata.
Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Purwanto, J, , Sri, Y. , Dan Sri, A. (2014). “Penggunaan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Ilmun Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan”. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran. 2, (2), 127-144.
Abdullah. (2017). "Pendekatan Dan Model Pembelajaran Yang Mengaktifkan Siswa". Edureligia. 1, (1), 45-62.
Eva, L. (2018). " Efektivitas Pendekatan Open Ended Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Di SMP Negeri 3 Angkola Selatan". Jurnal MathEdu(Mathematic Education Journal).2, (1), 36-44.
Amam, A, (2017).Penilaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP .Jurnal Teori dan Riset Matematika (Teorema). 1, (2), 39-46.
Wiwit N. ,Joko, S.Ab. ,Hesti, N.(2019). “Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dengan Pendekatan Open Ended Pada Siswa Kelas VIII”. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika Stkip PGRI Bandar Lampung. 1-15.
Yulita, T, ,Hardi Suyitno. ,Sugiman.(2021)."Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Open Ended dengan Berbantuan Power Point Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah di Masa Pandemi". Jurnal Pendidikan Matematika.2 ,(5), 1588-1598.
Tahir, F. , Kodirun., Prajono, R. (2019). “Efektivitas Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Masalah Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Kendari”. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 3, (7), 43-56.