UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI TEKNIK BRAINSTORMING DENGAN PENDEKATAN BIMBINGAN KELOMPOK PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Authors

  • Emilia Emilia STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Dharlinda Suri Damiri STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Fiki Prayogi STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Learning Creativity, Brainstorming

Abstract

The problem experienced by class VIII students of SMP Negeri 1 Bandar Lampung is the problem of low creativity in learning. The problem appears marked by several problems such as students find it difficult to develop ideas and ideas when carrying out learning activities and the inability to develop newly obtained information.

This study uses an action research method using two cycles and each cycle consists of two meetings. The subjects in this study amounted to six students. Methods of data collection using observation techniques, interviews, and documentation.

Researchers used brainstorming techniques through group guidance approach with the aim of developing students' learning creativity skills through focus group discussions held. After carrying out the activity for four meetings, the researchers found an increase in the level of creativity in students' learning so that the researchers concluded that the use of brainstorming techniques was able to increase students' learning creativity.

References

Amrulah, Ahmad. (2018). PTK, PTS, dan PTBK. Kajian dan Apalikasi di Sekolah. Yogyakarta: Andi.

Aqib, Zainal. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual. Bandung: Rosda.

Ali, Muhammad. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hidayat, Isnu. (2017). 50 Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta: Diva Press.

Hikam, Ibnu. (2017). Peran Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Di MTs Negeri 12 Jakarta. Skripsi Online. Diakses pada 6 Juli 2021.

Makarao, Ramadhani. (2009). Metode Mengajar dalam Bidang Kesehatan. Bandung: Alfabeta.

Munandar, Utami. (2014). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Mulyadi. (2016). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Kalam Mulia.

Prayitno. (2004). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Padang: Ghalia Indonesia.

Prayitno. (2013). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Purwati, Rika. (2010). Peningkatan Kreativitas Belajar Melalui Model Kontekstual dalam Pembelajaran IPA Kelas V SDN Tepisari O2 Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi Online. Diakses pada 6 Juli 2021.

Rahmat, jalaluddin. (2011). Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosda.

Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sani, Abdullah. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Sutikno, M. Sobri. (2007). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Sukitman, Tri. (2013). Bimbingan dan Konseling Berbasis Pendiikan Karakter. Yogyakarta: Diva Press.

Syarifah, Intan. (2019). Pengembangan Instrument Penilaian Untuk Mengukur Kreativitas Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Skripsi Online. Diakses pada 2 Mei 2021.

Walgito, Bimo. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.

Downloads

Published

2021-06-23

How to Cite

Emilia, E., Suri Damiri, D., & Prayogi, F. . (2021). UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI TEKNIK BRAINSTORMING DENGAN PENDEKATAN BIMBINGAN KELOMPOK PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Konseling (JIMBK), 3(1), 1–11. Retrieved from http://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/jmbk/article/view/16